English

Spyder

Ishibashi Kiyomi
Japonia 2009 / 115’

Zrealizowany całkowicie za pomocą telefonu komórkowego, autorski, niezależny film, inspirowany jest opowiadaniem Thierry'ego Acot-Miranda. Kiyomi Ishibashi wchodzi w świat młodej dziewczyny, żyjącej w jednej z anonimowych, japońskich metropolii. Spyder (imię bohaterki, pochodzi od angielskiego spy, czyli szpiegować), pracuje jako kelnerka, ale stara się zmienić swoje życie. Przypadkowo spotkana na ulicy ekipa filmowców powoduje, że dziewczyna zaczyna interesować się kinem. Zatrudnia się jako statystka, wkrótce zostaje aktorką…

Od tego momentu fabuła ulega programowemu rozproszeniu. Nie wiadomo dokładnie, czy widzimy sceny z filmu, w którym Spyder-aktorka gra wyimaginowaną postać dziewczyny błądzącej po tajemniczym domu i przeżywającej skazaną na porażkę miłość, czy może są to retrospekcje z wcześniejszego etapu życia bohaterki. Sceny przeplatają się, rzeczywistości i obrazy ulegają zapętleniu, doświadczamy subiektywnego, wielowymiarowego spojrzenia na rzeczywistość, niepowtarzalnego filmowego écriture féminine.

Spyder to jedna z bardziej radykalnych propozycji współczesnego kina. Życie kobiety - żelazny temat japońskiego kina, od Kenji Mizoguchiego aż po Hiroshi Teshigaharę i Shōhei Imamurę, jest tu pokazane w zupełnie nowym wymiarze.

Piotr Kletowski

Kiyomi Ishibashi

Urodziła się w 1975 r. w Hiroshimie. Ukończyła Uniwersytet Tokijski, doktorat obroniła na Wydziale Filmu i Sztuk Audiowizualnych paryskiej Sorbony. Obecnie jest zatrudniona na Politechnice w Tokio. Działa również jako krytyk na łamach Cahiers du cinéma i japońskiej edycji Marie Claire.

Filmografia:

2007 Silent Scream (kr.m.)

2009 Spyder

Twórcy

reżyseria: Kiyomi Ishibashi
scenariusz: Kiyomi Ishibashi
zdjęcia: Riyuichi Maruo
montaż: Kiyomi Ishibashi
muzyka: Iintrusion, Lydia Lunch
obsada: Kiyomi Ishibashi, Tokue Matsuda, Noriko Koshida, Michihide Imai
producent: Kiyomi Ishibashi
wersja językowa: japońska, francuska