Czy zastanawialiście się kiedyś, jak powstaje cegła? To przecież podstawowy element domów, miast, budulec cywilizacji, coś, co organizuje naszą przestrzeń.
W najnowszym dokumencie Farockiego Zum Vergleich możemy obserwować techniki wytwarzania cegieł od tych najbardziej tradycyjnych, nadal kultywowanych w wiosce w Burkina Faso, przez manufaktury w Indiach, po głęboko zmechanizowane fabryki w Europie. Jak wyznał reżyser: Nigdy przedtem nie miałem okazji przyglądać się z bliska takiemu dziwnemu procesowi. Nie jest to jednak, jak można by się spodziewać, film edukacyjny. Rzeczywiście, kamera jest bardzo blisko bohaterów: ludzi wytwarzających cegły, pieców, w których się je wypala, maszyn, placów budowy i wreszcie samych cegieł. Niemal pozbawione komentarza, werystyczne obrazy pozwalają nam zajrzeć za kulisy tego dziwnego procesu. Taka perspektywa abstrahuje obserwowany obiekt, nagle cegła staje się nośnikiem znaczeń. Zachwyt, z jakim filmowane są etapy jej produkcji, powoduje, że dotykamy istoty dzieła ludzkiego. Tytułowe porównanie wypada na niekorzyść industrialnych społeczeństw. Dawne metody wyrobu cegieł są częścią bycia-w-świecie, obrządkiem, rytuałem, zaś nowoczesne techniki - jedynie częścią zdehumanizowanego przemysłu. Tak oto w naszych miastach wyrastają piękne, ale zimne budynki, domy bez duszy.
Paulina Sieniuć
Harun Farocki
Urodził się w 1944 r. w czeskim mieście Nový Jičín. Studiował na Niemieckiej Akademii Filmowo-Telewizyjnej w Berlinie. W latach 1974-1984 był wydawcą i autorem pisma Filmkritik. Artysta, reżyser, scenarzysta, producent, aktor, autor zdjęć, kurator wystaw, teoretyk filmu. Wykładał w Berlinie, Düsseldorfie, Hamburgu, Monachium, Stuttgarcie, Berkeley, od 2004 r. jest profesorem na wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jego wideo-instalacje były pokazywane w Polsce, Londynie, Nowym Jorku, Paryżu czy Los Angeles,uczestniczył również w X Documenta w Kassel. Twórca ponad stu filmów, głównie eksperymentalnych dokumentów i esejów filmowych. Od początków swej twórczości zajmuje się zagadnieniami audiowizualności współczesnego społeczeństwa. Jego najnowszy projekt, Zum Vergleich, miał swoją premierę na tegorocznym Berlinale.
Wybrana filmografia:
1969 Ogień nie do ugaszenia / Nicht löschbares Feuer / The Inextinguishable Fire (kr.m.)
1981 Etwas wird sichtbar (dok.)
1989 Bilder der Welt und Inschrift des Krieges / Images of the World and the Inscription of War (dok.)
1990 Leben - BRD / Life - West Germany (dok.)
2001 Oko/Maszyna / Auge/Maschine / Eye/Machine (TV, dok., kr.m.)
2003 Erkennen und verfolgen / War at a Distance (dok.)
2009 Zum Vergleich / By Comparison (dok.)