Czym właściwie jest kino? Co jest istotą naszej relacji z tym niekończącym się strumieniem ruchomych obrazków, którymi jesteśmy karmieni od narodzin aż do śmierci? Czy to tylko imitacja życia? A może to właśnie jest życie? Zdumiewający film Hoolbooma, Imitations of Life (część trylogii filmów tworzonych techniką found footage) rozważa te i wiele innych filozoficznych pytań, pokazując w nowym kontekście momenty w kinematografii, które dobrze znamy: od braci Lumière przez Luca Bessona aż po Andrieja Tarkowskiego. W swoim złożonym z dziesięciu części filmie Hoolboom rozpatruje nie tylko nasz sposób rozumienia i interpretacji poruszających się obrazów, ale także epistemologiczne niebezpieczeństwa samego procesu interpretacji. Zapierający dech w piersi montaż czyni tę podróż do samego serca tajemnicy kina oryginalnym i twórczym doświadczeniem. Hoolboom pyta o współczesną obsesję dotyczącą praw autorskich: do kogo należy kino? Gdy obrazy przesuwają się przed naszymi oczami, czy bierzemy je w jakiś sposób w posiadanie, czy też to one przejmują nas?
Tom McSorley
Mike Hoolboom
Jeden z czołowych kanadyjskich eksperymentatorów w dziedzinie filmu i literatury jest także autorem powieści i krytykiem filmów eksperymentalnych. Urodził się w 1959 r. w Toronto. Twórca o różnorodnym dorobku, od krótkich filmów eksperymentalnych po odważne pełnometrażowe dramaty. Filmy Hoolbooma są wizualnie tak innowacyjne jak dzieła Dereka Jarmana, a jednocześnie politycznie zaangażowane jak obrazy Pier Paolo Pasoliniego.
Wybrana filmografia:
1986 White Museum (kr.m.)
1993 Kanada
1994 Frank's Cock (kr.m.)
1998 Panic Bodies (dok.)
2002 Tom (dok.)
2003 Imitations of Life
2006Fascination (dok.)