English

Miłość

Károly Makk
Love / Szerelem
Węgry 1970 / 88’

Węgry, czasy stalinowskie. W ubogim mieszkaniu żyją dwie kobiety: oderwana od rzeczywistości staruszka i opiekująca się nią synowa. Obie, cierpiąc biedę i poniżenie, czekają na powrót syna i męża do domu. Młodsza z kobiet, obawiając się o zdrowie teściowej, nie informuje jej o prawdziwej przyczynie nieobecności mężczyzny, który został aresztowany i osadzony w obozie pracy. Zawarłszy pakt z listonoszem, bohaterka karmi staruszkę fikcyjnymi listami z Ameryki, w której wyczekiwany przez matkę syn jakoby robi karierę. Im okrutniejsza jest codzienność bohaterek, im bardziej brakuje im nadziei na poprawę losu, tym bardziej opowieści zza oceanu przyjmują baśniową i odrealnioną postać.

Károly Makk, autor późniejszego Innego spojrzenia, opowiedział o terrorze stalinizmu nie przez mnożenie scen przemocy i sadyzmu, ale przez obraz codziennych upokorzeń, poczucia osamotnienia i lęku o najbliższych. Odpowiedzią na zło staje się u Makka miłość i odpowiedzialność za drugą osobę, która pozwala wznieść się ponad nikczemność władzy i poniżającą bezradność.

Rafał Syska

 

Károly Makk
Urodzony w 1925 r. w Berettyóújfalu węgierski reżyser i scenarzysta. Po ukończeniu wydziału reżyserii Wyższej Szkoły Teatralnej i Filmowej w Budapeszcie zrealizował komedię Liliomfi (1954). Szybko dał się poznać jako reżyser subtelnych psychologicznie filmów opowiadających o relacjach między kobietami. W pierwszym okresie twórczości międzynarodowe uznanie zdobył kameralną Miłością (1970). Doskonałe recenzje zebrał także za wyrafinowane obrazy analizujące emocjonalną warstwę relacji między ludźmi: Przed Bogiem i ludźmi (1968), Zabawa w koty (1972, nominowany do Oscara) i Dom pod czerwoną latarnią (1977). W następnej dekadzie sławę przyniósł mu subtelny dramat lesbijski ulokowany w pejzażu komunistycznych Węgier, pt. Inne spojrzenie (1982), z nagrodzoną na festiwalu w Cannes Jadwigą Jankowską-Cieślak i Grażyną Szapołowską. W ostatnich latach najciekawszymi osiągnięciami Makka były: adaptacja powieści Dostojewskiego Gracz (1997) oraz film Długi weekend w Peszcie i Budzie (2003).

Wybrana filmografia:

1962 Opętani / Megszállottak / The Obsessed Ones

1962 Utracony raj / Elveszett paradicsom / Lost Paradise

1968 Przed Bogiem i ludźmi / Isten és ember elött / Before God and Man

1968 Wspaniałe wakacje / Bolondos vakáció / A Cloudless Vacation

1971 Miłość / Szerelem / Love

1972 Zabawa w koty / Macskajáték / Cat's Play

1977 Egy erkölcsös éjszaka / A Very Moral Night

1982 Inne spojrzenie / Egymásra nézve / Another Way

1990 Węgierskie requiem / Magyar rekviem / Hungarian Requiem

1996 Szeressük egymást, gyerekek!

1997 Gracz / A játékos / The Gambler

2003 Długi weekend w Peszcie i Budzie / Egy hét Pesten és Budán / A Long Weekend in Pest and Buda

2003 Lili

Artykuły o filmie

Film w internecie

Twórcy

reżyseria: Károly Makk
scenariusz: Tibor Déry
zdjęcia: János Tóth
montaż: György Sivó
muzyka: András Mihály
obsada: Lili Darvas, Mari Törőcsik, Iván Darvas, Erzsi Orsolya
producent: Ottó Föld, Lajos Gulyás
produkcja: MAFILM - Stúdió 1
nagrody: MFF Cannes 1971 - OCIC Prize, Nagroda Jury, specjalne wyróżnienie dla aktorek
wersja językowa: węgierska