English

Wir

István Gaál
Current / Sodrásban
Węgry 1963 / 81’

Jedno z pierwszych osiągnięć węgierskiej Nowej Fali. Grupka 20-letnich przyjaciół spędza wakacje nad Cisą. Beztroskie zabawy i rozmowy przerywa niespodziewana tragedia. W odmętach rzeki tonie jeden z chłopców. Dla nastolatków dramatem okazuje się nie tylko utrata przyjaciela, ale przede wszystkim narastające odczucie kruchości życia i nieodzowności śmierci. Dorosłość, w którą wkraczają bohaterowie, okazuje się bowiem w większym stopniu krainą melancholii i żałoby niż młodzieńczych zgryw i idealistycznych marzeń. Gdy pamięć po zmarłym staje się coraz mniej wyraźna, a od dramatycznego wydarzenia upływają kolejne dni, pozostali przy życiu przyjaciele godzą się z nieobecnością kogoś, kto niegdyś był dla nich tak ważny.

Impresyjny Wir, złożony ze swobodnie połączonych scen-etiud, pod względem formalnym i światopoglądowym nawiązywał do triumfującej wówczas Przygody Michelangela Antonioniego. István Gaál przesunął jednak akcent z refleksji egzystencjalnej na płaszczyznę emocjonalną, tworząc smutny i nastrojowy film o nostalgii, która wyrasta z narodowego dziedzictwa Węgrów, a nastraja pesymizmem nie tylko starców, ale nawet pełnych energii nastolatków.

Rafał Syska

István Gaál
Urodzony w 1933 r. w Salgótarjánie, zmarł w 2007 r. Węgierski reżyser, pisarz i scenarzysta. W 1959 r. ukończył Wyższą Szkołę Teatralną i Filmową w Budapeszcie. Działał w Studiu im. Béli Balázsa. Sukces osiągnął już debiutanckim Wirem (1963), który na festiwalu w Karlowych Warach zdobył nagrodę główną, a uznawany jest za zwiastun węgierskiej Nowej Fali. W następnych filmach zwykle podejmował tematykę współczesną, niekiedy sięgając do nieodległej przeszłości i analizując przemiany kulturowe Węgier. Lawirując między metaforyką a brutalnym realizmem, tworzył różnorodne gatunkowo filmy, najlepsze recenzje zbierając za: Powódź zieleni (1965), Zjazd rodzinny (1967), Sokoły (1970, nagrodzony na festiwalu w Cannes) i Martwy pejzaż (1972). Podobnie jak inni twórcy kina węgierskiego, odważnie podejmował tematykę deprawacji jednostki przez system komunistyczny, nierzadko na bohaterów wybierając mieszkańców węgierskiej wsi.

Wybrana filmografia:

1963 Wir / Sodrásban / Current

1965 Powódź zieleni / Zöldár / Green Years

1968 Zjazd rodzinny / Keresztelö / Christening Party

1970 Sokoły / Magasiskola / The Falcons

1972 Martwy pejzaż / Holt vidék / Dead Landscape

1980 Skorupy / Cserepek / Potteries

1989 Nocny transport / Éjszakai szállitás

1996 Sonata rzymska / Római szonáta

Artykuły o filmie

Film w internecie

Twórcy

reżyseria: István Gaál
scenariusz: István Gaál
zdjęcia: Sándor Sára
montaż: István Gaál
muzyka: András Szöllősy, Antonio Vivaldi
obsada: Andrea Drahota, Marianna Moór, András Kozák, Sándor Csikós, Tibor Orbán
producent: Lajos F. Kiss
produkcja: Hunnia Filmstúdió
nagrody: MFF Karlovy Vary 1964 - nagroda główna, Hungarian Film Critics Awards 1965 - najlepszy reżyser, najlepsze zdjęcia
wersja językowa: węgierska