Nagrodzony Srebrnym Niedźwiedziem na ubiegłorocznym Berlinale film, który obok głośnego Drive My Car (nagrody w Cannes i oscarowy faworyt, będący adaptacją opowiadania Murakamiego), stał się przepustką do czołówki światowych filmowców dla Ryûsuke Hamaguchiego. Bohaterki W pętli ryzyka i fantazji wciąż powracają: do zakończonego romansu, błędu z przeszłości, miasteczka, w którym przeżyły pierwszą miłość. Ale to także podróż ku narastającemu poczuciu niesamowitości, bo film, który zaczyna się jak klasyczna obyczajowa historia, niespiesznie przesuwa się w stronę science fiction. Hamaguchi kręci kołem fortuny z mistrzowską wprawą, a zrealizowane głównie we wnętrzach sceny są fenomenalnymi, zniuansowanymi portretami relacji. Błyskotliwym obserwacjom i dyskretnemu poczuciu humoru towarzyszy melancholia, która sprawia, że film staje się cichym westchnieniem nad naszą niedoskonałością. Świetna passa kina azjatyckiego trwa – jeśli 2020 należał do Bonga Joon-ho, to 2022 będzie należał do Ryûsuke Hamaguchiego.
MFF w Berlinie 2021 – Srebrny Niedźwiedź
Po ukończeniu studiów na Uniwersytecie Tokijskim przez kilka lat pracował w przemyśle filmowym, zanim rozpoczął studia filmowe na Tokijskim Uniwersytecie Sztuki. Jego film dyplomowy Passion został pokazany na MFF w San Sebastián w 2008 roku. Z kolei 317-minutowe dzieło Happy Hour miało premierę w Locarno, a następnie było pokazywane na wielu festiwalach. Film Asako. Dzień i noc trafił do konkursu w Cannes w 2018 roku. Autor scenariusza Żony szpiega Kiyoshiego Kurosawy, zdobywcy Srebrnego Lwa w Wenecji w 2020 roku.
2008 Passion
2009 I Love Thee for Good
2010 The Depths
2011 Sound of Waves
2012 Intimacies
2015 Happy Hour
2016 Heaven Is Still Far Away
2018 Asako. Dzień i noc / Asako I & II
2021 W pętli ryzyka i fantazji / Gūzen to sōzō / Wheel of Fortune and Fantasy