Zaskakująca, luźna adaptacja jednej z części W poszukiwaniu straconego czasu Prousta. Pomysł, by zekranizować Uwięzioną, pojawił się jeszcze w latach 70., ale do realizacji doszło dwie dekady później. Reżyserka zdecydowała się opowieść uwspółcześnić, zwracano też uwagę, że to jeden z jej nielicznych filmów, których protagonistą jest mężczyzna. Simon (jeden z ulubionych aktorów Akerman, Stanislas Merhar) to zamożny, aspirujący pisarz. Jego erotyczną obsesją staje się Ariane (Sylvie Testud): na pozór posłuszna i uległa, zarazem jednak całkowicie niedostępna. Im bardziej Simon stara się kontrolować kochankę, tym intensywniej doświadcza granic swojej iluzorycznej władzy. Uwięziona przechwytuje męskie spojrzenie – i odbija je niczym lustro. Nie tylko nie pozwala zmienić się w obiekt, ale także uświadamia Simonowi, że jedynym więźniem w tej opowieści jest on sam. Ta perwersyjna, przewrotna gra w spojrzenia wykorzystuje zasady hitchcockowskiego thrillera. Ale Chantal Akerman inspirowały przede wszystkim powieściowe opisy wnętrz: korytarzy, pokoi, sypialni. Nieprzekraczalna granica pomiędzy tym, co w środku, i tym, co na zewnątrz, konieczność zadowalania się powierzchnią zjawisk i powierzchownością osób – jedną z jej największych filmowych obsesji pozostała niedostępność.
(1950-2015) Córka żydowskich emigrantów z Polski, jedna z najwybitniejszych europejskich artystek awangardowych. Ukształtowało ją kino Jeana-Luca Godarda oraz kontakty, jakie nawiązała z undergroundowymi reżyserami nowojorskimi. Swój pełnometrażowy debiut Hôtel Monterey (1973) zrealizowała w Stanach Zjednoczonych, będąc pod dużym wrażeniem dzieł Stana Brakhage’a, Jonasa Mekasa, a zwłaszcza Michaela Snowa. Następnie, już w Europie, kręciła filmy o zacięciu feministycznym, eksperymentujące z formami narracji i zrealizowane w powolnym rytmie długich ujęć.
1972 Hôtel Monterey
1974 Ja, ty, on, ona / Je, tu, il, elle / I, You, He, She,
1978 Spotkania Anny / Les Rendez-vous d’Anna / Meetings with Anna
1983 Un jour Pina a demandé / One Day Pina Asked Me
1989 Histoires d’Amérique / American Stories, Food, Family and Philosophy
1991 Nuit et jour / Night and Day
1996 Kanapa w Nowym Jorku / Un divan a New York / A Couch in New York
2000 Uwięziona / La captive / The Captive
2004 Jutro przeprowadzka / Demain on déménage / Tomorrow We Move
2011 Szaleństwo Almayera / La folie Almayer / Almayer’s Folly