English

15/8

Chantal Akerman, Samy Szlingerbaum
Le 15/8
Belgia, Francja 1973 / 42’
Pokój Ja, ty, on, ona

15 sierpnia spędzimy z Chris, młodą Finką, która przyjechała do Paryża, by pracować jako opiekunka do dzieci. Jacqueline Aubenas w książce Hommage à Chantal Akerman pisze, że Chris Myllykoski zatrzymała się u Samy’ego Szlingerbauma, filmowca i współautora 15/8. Twórcy mieli nagrywać monologi dziewczyny, które ta następnie odczytała przed kamerą. W filmie przysłuchujemy się sprawozdaniom z codzienności: opowieściom o psach, których wystraszyła się Chris, o mężczyźnie, który zaczepił ją w metrze, o „typowo skandynawskich” włosach, których nie lubi, o praniu, którego nie robi, bo jest „zbyt leniwa”. Tym relacjom towarzyszą sceny równie banalnych czynności. Dziewczyna je śniadanie, wygląda przez balkon, pali papierosa, leży na materacu, zapina sandałki, słucha deszczu. Zrealizowany rok przed premierą Jeanne Dielman… średni metraż wyrasta z nowojorskich awangardowych fascynacji Akerman, ale zarazem zapowiada jej autorski styl, stosunek do ekranowego czasu czy do dowartościowywanej przez nią codzienności. To wypełniony oczekiwaniem, spędzony samotnie letni dzień. Kpina z wielkich narracji. Podszyty niepokojem portret dryfującej młodości, opowieść o zwykłej, zagubionej dziewczynie, której nie towarzyszy żaden pistolet.

Małgorzata Sadowska

Chantal Akerman

(1950-2015) Córka żydowskich emigrantów z Polski, jedna z najwybitniejszych europejskich artystek awangardowych. Ukształtowało ją kino Jeana-Luca Godarda oraz kontakty, jakie nawiązała z undergroundowymi reżyserami nowojorskimi. Swój pełnometrażowy debiut Hôtel Monterey (1973) zrealizowała w Stanach Zjednoczonych, będąc pod dużym wrażeniem dzieł Stana Brakhage’a, Jonasa Mekasa, a zwłaszcza Michaela Snowa. Następnie, już w Europie, kręciła filmy o zacięciu feministycznym, eksperymentujące z formami narracji i zrealizowane w powolnym rytmie długich ujęć.

Wybrana filmografia

1972 Hôtel Monterey

1974 Ja, ty, on, ona / Je, tu, il, elle / I, You, He, She,

1978 Spotkania Anny / Les Rendez-vous d’Anna / Meetings with Anna

1983 Un jour Pina a demandé / One Day Pina Asked Me

1989 Histoires d’Amérique / American Stories, Food, Family and Philosophy

1991 Nuit et jour / Night and Day

1996 Kanapa w Nowym Jorku / Un divan a New York / A Couch in New York

2000 Uwięziona / La captive / The Captive

2004 Jutro przeprowadzka / Demain on déménage / Tomorrow We Move

2011 Szaleństwo Almayera / La folie Almayer / Almayer’s Folly

Twórcy

reżyseria Chantal Akerman, Samy Szlingerbaum
scenariusz Chantal Akerman, Samy Szlingerbaum
zdjęcia Chantal Akerman, Samy Szlingerbaum
montaż Chantal Akerman, Samy Szlingerbaum
obsada Chantal Akerman, Samy Szlingerbaum, Chris Myllykoski
produkcja Paradise Films
właściciel praw Cinémathèque Royale de Belgique
język francuski
barwa cz.-b.