English

Między piekłem a niebem

Vincent Ward
What Dreams May Come
USA 1998 / 140’
" data-slides="auto">

Malarka Anna i pediatra Chris byli przez długie lata szczęśliwym małżeństwem. Jednak gdy dwójka ich dzieci ginie w wypadku samochodowym, Anna załamuje się. Gdy cztery lata później w podobny sposób ginie i Chris, Anna popełnia samobójstwo. I trafia do piekła. Chris zaś jest w niebie, gdzie nie przestaje tęsknić za ukochaną Anną (…)

Warda, z wykształcenia malarza, zafascynowały kryjące się w scenariuszu możliwości stworzenia za pomocą nowoczesnej techniki obrazów, jakich jeszcze nigdy w kinie nie widzieliśmy. Piekło i niebo w tym filmie są bowiem projekcją wizji bohaterów, zawartych choćby w obrazach Anny. Inspiracji szukał Ward u swoich ulubionych malarzy: u Moneta, van Gogha, a zwłaszcza u niemieckich romantyków, jak choćby Caspar David Friedrich.

RW, Film

 

Wyobraźnia plastyczna jest kluczem do przeżywania świata wykreowanego przez Vincenta Warda. Tu liczy się przede wszystkim sugestywny obraz , plastyczna wizja odzwierciedlająca grę uczuć. W przypadku Między piekłem i niebem uczucia grają przede wszystkim - dosłownie. Ten film bowiem nie rozgrywa się w świecie bytów materialnych, lecz właśnie w sferze uczuć. (…)

Film został skomponowany z wielu motywów - plastycznych, literackich, religijnych, wreszcie filmowych (rolę głosu Bożego wziął na siebie Werner Herzog) - w swego rodzaju suitę, w której każdy powinien znaleźć dla siebie konsolacyjny okruch.

Kamil Rudziński, Kino

Vincent Ward urodził się w 1956 roku w Greytown. Jego matka była pochodzącą z Hamburga Żydówką, która uciekła z nazistowskich Niemiec do Palestyny, jego ojciec pochodził z Nowej Zelandii. Początkowo interesował się teatrem, potem zajął się również sztukami plastycznymi i filmem - zarówno fabularnym jak i dokumentalnym. Uczył się w Ilam School of Art w Christchurch, a potem w Fine Arts School w Cantenbury, skąd został wydalony w 1978 roku. Osiedlił się w rezerwacie Te Urewera, aby tam zrealizować In Spring One Plants Alone, które dokończył dopiero w 1980 roku. Dwa lata wcześniej zrealizował A State of Siege na podstawie powieści Janet Frame, a w 1984 roku - swój pełnometrażowy debiut, Dojrzewanie, który był pierwszym nowozelandzkim filmem pokazywanym na festiwalu w Cannes. Cztery lata później zrobił film Nawigator: odyseja średniowieczna, który również został zaprezentowany w Cannes. W 1998 roku Ward wyreżyserował Mapę ludzkiego serca z 34-milionowym budżetem (Nawigator został zrealizowany za jedyne 2 miliony). Napisał scenariusz do trzeciej części Obcego, a w tym samym czasie pracował nad własnym reżyserskim projektem - Między piekłem a niebem. W 2003 roku był producentem wykonawczym filmu Edwarda Zwicka - Ostatni samuraj. Dwa lata później wyreżyserował River Queen. Jego ostatnim jak do tej pory reżyserskim projektem jest zrealizowany w tym roku dokument Rain of the Children.

Filmografia:

1978 A State of Siege (śr.m. / mid.)

1980 In Spring One Plants Alone (śr.m. / mid.)

1984 Dojrzewanie / Vigil

1988 Nawigator: odyseja średniowieczna / The Navigator: A Medieval Odyssey

1992 Mapa ludzkiego serca / Map of the Human Heart

1998 Między piekłem a niebem / What Dreams May Come

2005 River Queen

2008 Rain of the Children

Powiązany wątek na Forum NH

czytaj

Twórcy

reżyseria: Vincent Ward
scenariusz: Ronald Bass na podstawie powieści Richarda Mathesona
zdjęcia: Eduardo Serra
muzyka: Michael Kamen
obsada: Robin Williams, Cuba Gooding Jr., Annabella Sciorra, Max von Sydow, Jessica Brooks Grant
producent: Barnet Bain, Stephen Simon
produkcja: Interscope Communications, Metafilmics, Polygram Filmed Entertainment
właściciel praw:
nagrody: Oscar 1999 za najlepsze efekty specjalne / Best Visual Effects
wersja językowa: angielska