Konający Caravaggio wraca myślami do lat młodości. Jako uzdolniony chłopak dostaje się pod skrzydła kardynała, który ceni nie tylko jego talent, ale i urodę. Kilkanaście lat później wciąż maluje religijne obrazy, wybierając na modeli włóczęgów i prostytutki. Gdy nie stoi przed płótnem, oddaje się rozpuście w podejrzanych zaułkach. Podczas jednej z takich wypraw poznaje pięknego awanturnika Ranuccia i jego kochankę Lenę. Z obojgiem nawiązuje romans. Choć to najbardziej tradycyjny film Jarmana, Caravaggio nie jest wypisem kluczowych wydarzeń z życiorysu barokowego mistrza. Reżyser pieczołowicie oddaje atmosferę obrazów malarza – sylwetki wydobywa z mrocznych teł, operuje wyrazistym światłocieniem, podkreśla zmysłowość męskiego ciała. Historyczny sztafaż demontuje zarazem przy użyciu współczesnych rekwizytów – np. telefonów – przenosząc akcent z faktografii na refleksję nad kondycją artysty. Caravaggio to także pierwszy film, w którym wystąpiła Tilda Swinton – jej Lena otwiera poczet magnetyzujących ról w karierze aktorki.
Mariusz Mikliński
Berlin IFF 1986 – Silver Berlin Bear, C.I.D.A.L.C. Award; Istanbul IFF 1987 – Special Jury Prize
Urodzony w 1942 roku w Northwood w Wielkiej Brytanii. Ikona kina queer i kontrkultury, artysta i aktywista. Ceniony scenograf (m.in. Diabły Kena Russella), twórca eksperymentalnych filmów na taśmie Super 8 mm, wytrawny ogrodnik. W pełnym metrażu zadebiutował w 1976 roku Sebastianem – gejowską interpretacją legendy o świętym. Homoseksualne wątki wyszukiwał w literaturze (Szekspirowskie Anielskie rozmowy), w życiorysach postaci historycznych (Edward II) i przedstawicieli świata kultury (Wittgenstein). Połączenie niepowtarzalnej queerowej estetyki i punkowego, anarchizującego przesłania było dla Jarmana elementem sprzeciwu wobec konserwatywnej rzeczywistości. Zmarł na AIDS w roku 1994. Bohater retrospektywy podczas trzeciej edycji MFF Nowe Horyzonty.
1976 Sebastian / Sebastiane
1979 Burza / The Tempest
1986 Anielskie rozmowy / The Angelic Conversation
1993 Wittgenstein
1993 Blue