English

Pół żartem, pół serio

Billy Wilder
Some Like It Hot
USA 1959 / 120’

Motorem napędowym akcji i źródłem komizmu w filmie jest, charakterystyczny dla Wildera, motyw zamiany miejsc, ale żeby sprawy wyglądały jeszcze ciekawiej, dwóch mężczyzn zmuszonych zostaje do grania roli dwóch uroczych kobiet, no i do muzykowania w żeńskiej orkiestrze. W tle perypetii Joego/Josephine i Jerry’ego/Daphne wspaniały portret czasów prohibicji, gangsterskie porachunki i urocza, uwodzicielska Marilyn Monroe w roli Sugar Kane Kowalczyk.

Reżyser wykorzystuje motyw pary bohaterów różniących się od siebie diametralnie temperamentem i aparycją niczym popularni bohaterowie komedii slapstickowej, Flip i Flap. Pomysł wydaje się prosty i znany. Jest jednak w Pół żartem, pół serio coś więcej niż kawalkada gagów. W damskich „łaszkach” charaktery bohaterów ulegają zmianie, by mimo to nadal ze sobą kontrastować. Całość zaś jest refleksją nad, jakże dziś popularną, kwestią genderowej tożsamości.

Kamila Żyto

nagrody

The Academy Awards 1960 – Oscar za najlepsze kostiumy / Oscar for best costumes; BAFTA Awards 1960 – najlepszy aktor zagraniczny / best foreign actor; Złote Globy / Golden Globes 1960 – najlepsza komedia, najlepsza aktorka, najlepszy aktor / best comedy, best actress, best actor

Billy Wilder

Jeden z najważniejszych reżyserów światowego kina, scenarzysta i producent. Urodził się w Suchej (obecnie: Sucha Beskidzka) w 1906 roku, zmarł w 2002 w Los Angeles. Po ukończeniu szkoły średniej w Wiedniu miał zostać prawnikiem, ale wolał zająć się dziennikarstwem. W Berlinie zaczął pracować jako asystent przy pisaniu scenariuszy do niemych filmów. Po dojściu do władzy Adolfa Hitlera wyemigrował do Paryża, a potem do Stanów Zjednoczonych. Tam również pisał scenariusze. Potem zajął się także reżyserią. W swojej karierze współpracował z największymi gwiazdami filmowymi, takimi jak: Gloria Swanson, Humphrey Bogart, Audrey Hepburn, Marilyn Monroe, Jack Lemmon, Kirk Douglas, Marlena Dietrich, Walter Matthau, Kim Novak czy Dean Martin. Był najczęściej nagradzanym reżyserem złotej ery Hollywood – otrzymał sześć Oscarów, 20 razy był nominowany do tej nagrody, zdobył nagrody na festiwalu w Cannes i w Wenecji.

 

Filmografia

1934 Złe nasienie / Mauvaise graine / Bad Seed

1942 Major i mała / The Major and the Minor

1943 Pięć grobów na drodze do Kairu / Five Graves to Cairo

1944 Podwójne ubezpieczenie / Double Indemnity

1945 Młyny śmierci / Death Mills (dok., kr. m. / doc., short)

1945 Stracony weekend / The Lost Weekend

1948 Cesarski walc / The Emperor Waltz

1948 Sprawy zagraniczne / A Foreign Affair

1950 Bulwar Zachodzącego Słońca / Sunset Blvd.

1951 As w potrzasku / Ace in the Hole

1953 Stalag 17

1954 Sabrina

1955 Słomiany wdowiec / The Seven Year Itch

1957 W duchu St. Louis / The Spirit of St. Louis

1957 Miłość po południu / Love in the Afternoon

1957 Świadek oskarżenia / Witness for the Prosecution

1959 Pół żartem, pół serio / Some Like It Hot

1960 Garsoniera / The Apartment

1961 Raz, dwa, trzy / One, Two, Three

1963 Słodka Irma / Irma la Douce

1964 Pocałuj mnie, głuptasie / Kiss Me, Stupid

1966 Szczęście Harry’ego / The Fortune Cookie

1970 Prywatne życie Sherlocka Holmesa / The Private Life of Sherlock Holmes

1972 Avanti!

1974 Strona tytułowa / The Front Page

1978 Fedora

1981 Najlepszy kumpel / Buddy Buddy

Twórcy

reżyseria Billy Wilder
scenariusz Billy Wilder, I.A.L. Diamond
zdjęcia Charles B. Lang Jr.
montaż Arthur Schmidt
muzyka Adolph Deutsch
obsada Marilyn Monroe, Tony Curtis, Jack Lemmon, George Raft, Pat O’Brien, Joe E. Brown, Nehemiah Persoff
producent Billy Wilder, Doane Harrison, I. A.L. Dimond
produkcja Ashton Productions, The Mirisch Corporation
polski dystrybutor Vivarto
język angielski
barwa cz.-b.