en

Duch roju

The Spirit of Beehive / El espíritu de la colmena
reż. Víctor Erice
Hiszpania 1973 / 97’
napisy: polskie i angielskie

Opowieść o dzieciństwie, wyobraźni i strachu, którą Erice zapisał się jako jeden z najwybitniejszych autorów kina hiszpańskiego i najciekawszych reżyserów współczesnych. Pełnometrażowy debiut tego twórcy oczarowuje subtelnością, a zarazem powagą. Równie ważny jak sama historia jest w nim nastrój budowany m.in. za pomocą niepokojącej muzyki skomponowanej przez Luisa de Pablo (znanego ze współpracy z Carlosem Saurą) oraz wyjątkowych pejzaży surowych, jesiennych i pustych, przepełnionych ponurą magią. Akcja filmu rozgrywa się na kastylijskiej prowincji w 1940 roku – wkrótce po zakończeniu wojny domowej, której ślady wciąż są widoczne. Pewnego dnia do jednej z wiosek przyjeżdża kino objazdowe, prezentujące mieszkańcom Frankensteina. Wśród widzów są dwie siostry: Ana (zjawiskowa, odkryta przez Ericea Ana Torrent) i nieco starsza od niej Isabel (Isabel Telleria). Dla obu dziewczynek seans ten okaże się przełomowy  od tego czasu będą zafascynowane tajemnicą śmierci, którą każda z nich będzie starała się rozwikłać na swój własny sposób.

Opracowanie: Magdalena Bartczak

nagrody

IFF San Sebastián 1973 - Golden Seashell for the Best Film, ACE Awards for the Best Director and the Best Actress (Ana Torrent), Cinema Writers Circle Awards (Spain) – award for the Best Film and the Best Director, Fotograma de Plata – Best Spanish Movie Performer award for Ana Torrent

Víctor Erice

Hiszpański reżyser, scenarzysta i producent uznawany za jednego z najwybitniejszych mistrzów kina. Urodził się w 1940 roku w baskijskim miasteczku Karrantza Harana, a gdy miał kilka miesięcy, jego rodzice przenieśli się do San Sebastián. Później związał swoje życie z Madrytem, gdzie studiował najpierw prawo i nauki polityczne, a potem reżyserię, którą ukończył w 1963 roku. Jeszcze w czasie studiów zajął się produkcją telewizyjną i podjął współpracę jako krytyk filmowy z czasopismami „Nuestro Cine” i „Cuadernos de Arte y Pensamiento” – w obu tych dziedzinach pozostaje zresztą aktywny do dziś. W tym samym czasie zaczął też stawiać swoje pierwsze kroki w branży filmowej, pracując przy scenariuszach do filmów Miguela Picaza (Ciemne sierpniowe sny) oraz Antonia Eceizy (Najbliższa jesień). Wystąpił też jako aktor w Antoñito wraca do domu Manuela Revuelty. Już wtedy zaczął realizować swoje pierwsze projekty krótkometrażowe, przygotowując się do pełnometrażowego debiutu, Ducha roju (1973). Biorąc pod uwagę to, jak długo pracuje nad swoimi dziełami, hiszpańskiego reżysera często zestawia się m.in. z Carlem Theodorem Dreyerem i Terrence'em Malickiem. Po Duchu roju nakręcił bowiem zaledwie dwie produkcje pełnometrażowe i kilka krótkometrażowych włączonych w zbiorowe projekty, m.in. prezentowane w polskich kinach 10 minut później: trąbka (2002) i pokazywane na 13. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty Centro Histórico (2012).

Filmografia:

1961 Na tarasie / En la terraza / On the terrace (short)

1962 Strony z zagubionego dziennika / Páginas de un diario perdido / Pages from the lost diary (short)

1963 Zagubione dni / Los días perdidos / Lost Days (short)

1966 Pomiędzy drogami / Entre vías / Between the Ways (short)

1969 Wyzwania / Los desafíos / The Challenges (short)

1973 Duch roju / El espíritu de la colmena / The Spirit of Beehive

1983 Południe / El sur / The South

1992 Słońce pośród liści pigwy / El sol del membrillo / The Quince Tree Sun

1995 Celebrate Cinema 101 (novel Preguntas al atardecer)

2002 Dziesięć minut później: trąbka / Ten minutes older: the trumpet (novel Lifeline)

2006 La Morte Rouge (short)

2007 Korespondencja / Corresponencia - 10 cartas con Abbas Kiarostami (doc.)

2011 3.11 A sense of home (novel Ana)

2012 Centro Histórico (novel Vidros partidos)

Twórcy

reżyseria Víctor Erice
scenariusz Víctor Erice, Angel Fernández Santos
zdjęcia Luis Cuadrado
montaż Pablo G. del Amo
muzyka Luis de Pablo
obsada Fernando Fernán Gómez, Teresa Gimpera, Ana Torrent, Isabel Tellería, Laly Soldevilla, Miguel Picazo, Juan Margallo
producent Elías Querejeta
produkcja Elías Querejeta Producciones Cinematográficas S.L., Jacel Desposito
właściciel praw Filmoteca del Ministerio de Asuntos Exteriores
język hiszpański
barwa kolor