English

Zbrodnie namiętności

Ken Russell
Crimes of Passion
USA 1984 / 107’

Ken Russell odkrywa Amerykę ogarniętą seksualną obsesją, swobodnie żonglując cytatami zarówno z klasyki kina amerykańskiego (zwłaszcza z filmów Hitchcocka), jak i z własnych utworów (zaskakujące odwołania do Diabłów). W efekcie otrzymujemy piorunujący miks filmowy ukazujący „amerykański sen” jako „amerykański koszmar”, który dostarcza widzowi mnóstwo mocnych wrażeń doprawionych czarnym humorem. China Blue to wykwalifikowana prostytutka świadcząca różnorakie usługi seksualne. Wszystko po to, by panować niepodzielnie w królestwie męskich, erotycznych fantazji. Obsesję na punkcie dziewczyny ma nawiedzony pastor, który postanawia za wszelką cenę sprowadzić ją na drogę cnoty. Niespodziewanie w życie prostytutki wkroczy pewien detektyw amator. Być może nikt przed Russellem nie pokazał w sposób tak bezpośredni schizofrenicznego oblicza Ameryki rozdartej między rozwiązłością a purytańskim obrzydzeniem do cielesności. Reżyser skomponował perwersyjny, barokowy spektakl filmowy – wzorzec dla lynchowskiego kina spod znaku Blue Velvet.

Piotr Kletowski

nagrody

Los Angeles Film Critics Association Awards 1984 - Best Actress (Kathleen Turner); National Society of Film Critics Awards, USA 1985 - 2nd place Best Actress (Kathleen Turner); Sant Jordi Awards 1986 - Best Foreign Actress (Kathleen Turner)

Ken Russell

Enfant terrible brytyjskiego kina (1927-2011). Często zwany brytyjskim Fellinim, choć od Felliniego różniło go to, że znacznie częściej niż włoski mistrz przekraczał granice dobrego smaku. Wypracował niezwykły „teledyskowy” styl. W swojej karierze portretował przede wszystkim innych artystów, ale na wyżyny filmowego rzemiosła wspiął się subtelnymi adaptacjami erotycznej klasyki D.H. Lawrence’a. Był filmowym samoukiem, do branży wszedł jako znakomity fotosista. Wcześniej był m.in. tancerzem, pilotem w RAF-ie i marynarzem. Umiłowanie dynamiki i ruchu będzie cechowało jego formalnie „odjechane” filmy, w których szalone jazdy kamery, ekspresyjny montaż i pasaże muzyki klasycznej będą wprowadzały widza w świat subiektywnych odczuć wielkich luminarzy XIX-wiecznej sztuki, niezaspokojonych zmysłowo zakonnic, eksperymentujących z narkotykami naukowców i prowadzących podwójne życie prostytutek.

Tematem kampowych filmów Russella zawsze będzie wolność człowieka, której ten zwykle szuka albo w seksualnym ekscesie, albo w religii, albo w ich przetworzeniu – w sztuce. Był pionierem muzycznego wideo (realizował zresztą pierwsze klipy wyświetlane w MTV), spełniał się również w operze. Jednak do końca pozostał wierny sztuce filmowej, którą uprawiał nawet w przydomowym ogródku, kiedy ciężko chory mógł nagrywać jedynie za pomocą kamery VHS. Nie sposób przecenić wpływu, jaki Russell wywarł na reżyserów, którym niemiły jest przaśny realizm – zarówno mu współczesnych, jak i obecnie realizujących wizjonerskie kino. Bez cienia przesady można napisać, że Ken Russell był Oscarem Wilde’em angielskiego kina lat 60. i 70., królem przesytu, baroku i ironii, ukrywającym w sobie przewrotną mądrość. Mark Kermode – badacz i admirator twórczości reżysera – nazwał jego filmy świadectwem wielkości brytyjskiego kina lat 70. Jednak najlepiej kino Russella podsumował Terry Gilliam, mówiąc: filmy twórcy Diabłów były dowodem na to, że najważniejsza w kinie jest wyobraźnia, zwłaszcza nieokiełznana.

Piotr Kletowski

Wybrana filmografia

1967 Mózg za miliard dolarów / Billion Dollar Brain

1969 Zakochane kobiety / Women in Love

1970 Kochankowie muzyki / The Music Lovers

1972 Dziki mesjasz / Savage Messiah

1974 Mahler

1977 Valentino

1980 Odmienne stany świadomości / Altered States

1984 Zbrodnie namiętności / Crimes of Passion

1986 Gotyk / Gothic

Twórcy

reżyseria Ken Russell
scenariusz Barry Sandler
zdjęcia Dick Bush
montaż Brian Tagg
muzyka Rick Wakeman
obsada Kathleen Turner, Anthony Perkins, Bruce Davison
producent Barry Sandler
produkcja New World Pictures, China Blue Productions, Planet Productions
właściciel praw Park Circus
język angielski