English

Valentino

Ken Russell
Wielka Brytania, USA 1977 / 128’

W ujęciu brytyjskiego twórcy Valentino staje się ofiarą własnego mitu. Uwielbiany przez miliony kobiet na całym świecie, robi wszystko, by w życiu prywatnym dorównać swemu ekranowemu wizerunkowi. Film pokazuje losy Valentino w retrospekcjach, które snuje… trup amanta adorowany przez setki wielbicielek demolujących pawilon, w którym wystawiono jego katafalk na widok publiczny. Poznajemy koleje losu gwiazdy – od pracy jako fordanser, przez trudne początki w raczkującym przemyśle filmowym, aż po szczyt bogactwa i popularności. Za sukcesem nie szło jednak szczęście w życiu prywatnym Valentino, znaczonym rozwodami i skrzętnie skrywanym przed światem biseksualizmem. W tym zaskakującym jak na Russella, spokojnie opowiedzianym filmie angielski „czarodziej ekranu” oddaje hołd złotym czasom „Wielkiego Niemowy”. Pokazuje barwny świat początków Hollywoodu, który wkrótce zapanuje nad masową wyobraźnią, powielając – w celach marketingowych – religijne wzorce.

Piotr Kletowski

Ken Russell

Enfant terrible brytyjskiego kina (1927-2011). Często zwany brytyjskim Fellinim, choć od Felliniego różniło go to, że znacznie częściej niż włoski mistrz przekraczał granice dobrego smaku. Wypracował niezwykły „teledyskowy” styl. W swojej karierze portretował przede wszystkim innych artystów, ale na wyżyny filmowego rzemiosła wspiął się subtelnymi adaptacjami erotycznej klasyki D.H. Lawrence’a. Był filmowym samoukiem, do branży wszedł jako znakomity fotosista. Wcześniej był m.in. tancerzem, pilotem w RAF-ie i marynarzem. Umiłowanie dynamiki i ruchu będzie cechowało jego formalnie „odjechane” filmy, w których szalone jazdy kamery, ekspresyjny montaż i pasaże muzyki klasycznej będą wprowadzały widza w świat subiektywnych odczuć wielkich luminarzy XIX-wiecznej sztuki, niezaspokojonych zmysłowo zakonnic, eksperymentujących z narkotykami naukowców i prowadzących podwójne życie prostytutek.

Tematem kampowych filmów Russella zawsze będzie wolność człowieka, której ten zwykle szuka albo w seksualnym ekscesie, albo w religii, albo w ich przetworzeniu – w sztuce. Był pionierem muzycznego wideo (realizował zresztą pierwsze klipy wyświetlane w MTV), spełniał się również w operze. Jednak do końca pozostał wierny sztuce filmowej, którą uprawiał nawet w przydomowym ogródku, kiedy ciężko chory mógł nagrywać jedynie za pomocą kamery VHS. Nie sposób przecenić wpływu, jaki Russell wywarł na reżyserów, którym niemiły jest przaśny realizm – zarówno mu współczesnych, jak i obecnie realizujących wizjonerskie kino. Bez cienia przesady można napisać, że Ken Russell był Oscarem Wilde’em angielskiego kina lat 60. i 70., królem przesytu, baroku i ironii, ukrywającym w sobie przewrotną mądrość. Mark Kermode – badacz i admirator twórczości reżysera – nazwał jego filmy świadectwem wielkości brytyjskiego kina lat 70. Jednak najlepiej kino Russella podsumował Terry Gilliam, mówiąc: filmy twórcy Diabłów były dowodem na to, że najważniejsza w kinie jest wyobraźnia, zwłaszcza nieokiełznana.

Piotr Kletowski

Wybrana filmografia

1967 Mózg za miliard dolarów / Billion Dollar Brain

1969 Zakochane kobiety / Women in Love

1970 Kochankowie muzyki / The Music Lovers

1972 Dziki mesjasz / Savage Messiah

1974 Mahler

1977 Valentino

1980 Odmienne stany świadomości / Altered States

1984 Zbrodnie namiętności / Crimes of Passion

1986 Gotyk / Gothic

Twórcy

reżyseria Ken Russell
scenariusz Ken Russell, Mardik Martin
zdjęcia Peter Suschitzky
montaż Stuart Baird
muzyka Stanley Black, Ferde Grofé Sr.
obsada Rudolf Nureyev, Leslie Caron, Michelle Phillips
producent Irwin Winkler
produkcja United Artists, Chartoff-Winkler Productions
właściciel praw Park Circus
język angielski