English

Jezu, Ty wiesz

Ulrich Seidl
Jesus, You Know / Jesus, Du weisst
Austria 2003 / 87’

Jezus – zbawiciel, spowiednik i terapeuta. Zanoszone do Niego codziennie prośby, pytania i zwierzenia zyskują głos i twarz wiernych, którzy swoje intymne „rozmowy” pozwolili Ulrichowi Seidlowi uwiecznić na taśmie filmowej. Nie interesowała mnie hipokryzja, skleroza, neuroza, bigoteria czy kicz Kościoła katolickiego. Chciałem pokazać intymne relacje, jakie ludzie mają z Bogiem – deklaruje reżyser. I nie jest to kokieteria. W Jezu, Ty wiesz Seidl odrzuca przydzielone mu etykietki cynika, prowokatora i socjopornografa. Ascetycznie skomponowane kadry skupiają się na bohaterach: łaknących miłości, zagubionych, samotnych, którzy pokładają całą swoją nadzieję w wierze. Reżyser na zaufanie, jakim go obdarzyli ci ludzie, odpowiada szczerością spojrzenia. Seidl nie komentuje Kościoła jako instytucji. W tym łączącym formułę talk-show ze spowiedzią filmie głos ma wiara, a jest to głos fascynujący i silny.

nagrody

Karlovy Vary FF 2003 – Best Documentary; Viennale 2003 – Vienna Film Award; Erich Neuberg Award 2003

Ulrich Seidl

Rocznik 1952. Austriacki reżyser, scenarzysta i producent, laureat wielu festiwali. Na swojej stronie internetowej do listy przymiotników go określających sam dodaje jeszcze kilka: voyeur, mizantrop, cynik, społeczny pornograf, łajdak, prowokator, pesymista, humanista. To jednak bardziej igranie z powszechną opinią na swój temat niż deklaracja autorskiej tożsamości. Od kiedy ponad 30 lat temu zaczął kręcić filmy, nieustannie wzbudza kontrowersje. Główną tego przyczyną zdaje się jego niechęć do określania gatunkowej formuły – reżyser ten nie potrzebuje rozróżnienia na dokument i fikcję, dlatego też jego twórczość bywa nazywana zainscenizowaną rzeczywistością. Ta niejasność konfunduje, czasami irytuje odbiorcę, który lubi przejrzyste kategorie. Twórca najchętniej pracuje z amatorami, realizuje zdjęcia w prawdziwych przestrzeniach. Często kojarzy się go z Fassbinderem, Herzogiem czy Pasolinim. Seidl to stuprocentowe przeciwieństwo fotografa ślubnego – jego obiektyw wyłapuje momenty nieestetyczne, wstydliwe, bolesne. Jednak owo okrutne spojrzenie to tylko pozór. W starannie skomponowanych kadrach filmów Seidla widać głęboko humanistyczne podejście do portretowanej rzeczywistości.

Filmografia

1980 Metr czterdzieści / Einsvierzig / One Forty (doc., short)

1982 Bal / Der Ball / The Prom (short)

1984 Look 84 (short)

1990 Good News: o roznosicielach gazet, martwych psach i innych wiedeńczykach / Good News: Von Kolporteuren, toten Hunden und anderen Wienern / Good News: Newspaper Salesmen, Dead Dogs and Other People from Wienna (doc.)

1992 Spodziewane straty / Mit Verlust ist zu rechnen / Losses to Be Expected (doc.)

1994 Ostatni prawdziwi mężczyźni / Die letzten Männer / The Last Real Men (TV, doc.)

1995 Obrazy na wystawie / Bilder einer Ausstellung / Pictures at an Exhibition (TV, doc.)

1995 Zwierzęca miłość / Tierische Liebe / Animal Love (doc.)

1997 Miłośnik biustów / Der Busenfreund / The Bosom Friend (TV, doc.)

1998 Zabawa bez granic / Spass ohne Grenzen / Fun without Limits (TV, doc.)

1998 Modelki / Models

2001 Upały / Hundstage / Dog Days

2002 Stan narodu / Zur Lage / State of the Nation (doc.)

2003 Jezu, Ty wiesz / Jesus, Du weisst / Jesus, You Know (doc.)

2006 Bracia, weselmy się / Brüder, laßt uns lustig sein / Brothers, Let Us Be Merry (segment in The Mozart Minute)

2007 Import/Export

2012 Paradies: Liebe

Artykuły o filmie

Strona oficjalna

Twórcy

reżyseria Ulrich Seidl
scenariusz Ulrich Seidl, Veronika Franz
zdjęcia Wolfgang Thaler, Jerzy Palacz
montaż Andrea Wagner, Christof Schertenleib
dźwięk Ekkehart Baumung
obsada Elfriede Ahmad, Waltraute Bartel, Hans-Jürgen Eder, Thomas Ullram, Angelika Weber, Thomas Grandegger, Tanja Müller, Saleem Ahmad, Ingeborg Heindl, Gottfried Heindl
producent Martin Kraml, Anne Baumann
produkcja MMKmedia, Arte, ORF (Film/Fernsehabkommen), Filmfonds Wien, Land Niederösterreich
właściciel praw Coproduction Office
język niemiecki