English

Zwierzęca miłość

Ulrich Seidl
Animal Love / Tierische Liebe
Austria 1995 / 114’

Miłość zwierzęcia do człowieka potrafi być bezinteresowna i czysta. Uczucia człowieka do zwierzęcia mogą natomiast łatwo przekroczyć cienką granicę pomiędzy przywiązaniem a patologią. Seidl patrzy na ludzi, którzy pozostają ze swoimi pupilami w przypominającej toksyczne małżeństwo symbiozie: razem jedzą, śpią, wymieniają czułości. Często całkowicie wyrzekli się normalnych społecznych więzi i relacji. Konsekwentne sytuowanie pupila na pozycji rozumiejącego partnera nakręca spiralę absurdu, który wręcz kapie ze Zwierzęcej miłości. Niepohamowana potrzeba uczłowieczania zwierzęcia owocuje ostatecznie utratą człowieczeństwa. Seidl stawia na statyczne kadry, których prostota czyni obraz jeszcze bardziej wymownym – jego bohaterowie nie różnią się przecież od widza aż tak bardzo… Film najdoskonalej podsumował Werner Herzog, mówiąc: Nigdy nie przyglądałem się piekłu z tak bliska.

nagrody

Potsdam FF 1996 – Best Documentary

Ulrich Seidl

Rocznik 1952. Austriacki reżyser, scenarzysta i producent, laureat wielu festiwali. Na swojej stronie internetowej do listy przymiotników go określających sam dodaje jeszcze kilka: voyeur, mizantrop, cynik, społeczny pornograf, łajdak, prowokator, pesymista, humanista. To jednak bardziej igranie z powszechną opinią na swój temat niż deklaracja autorskiej tożsamości. Od kiedy ponad 30 lat temu zaczął kręcić filmy, nieustannie wzbudza kontrowersje. Główną tego przyczyną zdaje się jego niechęć do określania gatunkowej formuły – reżyser ten nie potrzebuje rozróżnienia na dokument i fikcję, dlatego też jego twórczość bywa nazywana zainscenizowaną rzeczywistością. Ta niejasność konfunduje, czasami irytuje odbiorcę, który lubi przejrzyste kategorie. Twórca najchętniej pracuje z amatorami, realizuje zdjęcia w prawdziwych przestrzeniach. Często kojarzy się go z Fassbinderem, Herzogiem czy Pasolinim. Seidl to stuprocentowe przeciwieństwo fotografa ślubnego – jego obiektyw wyłapuje momenty nieestetyczne, wstydliwe, bolesne. Jednak owo okrutne spojrzenie to tylko pozór. W starannie skomponowanych kadrach filmów Seidla widać głęboko humanistyczne podejście do portretowanej rzeczywistości.

Filmografia

1980 Metr czterdzieści / Einsvierzig / One Forty (doc., short)

1982 Bal / Der Ball / The Prom (short)

1984 Look 84 (short)

1990 Good News: o roznosicielach gazet, martwych psach i innych wiedeńczykach / Good News: Von Kolporteuren, toten Hunden und anderen Wienern / Good News: Newspaper Salesmen, Dead Dogs and Other People from Wienna (doc.)

1992 Spodziewane straty / Mit Verlust ist zu rechnen / Losses to Be Expected (doc.)

1994 Ostatni prawdziwi mężczyźni / Die letzten Männer / The Last Real Men (TV, doc.)

1995 Obrazy na wystawie / Bilder einer Ausstellung / Pictures at an Exhibition (TV, doc.)

1995 Zwierzęca miłość / Tierische Liebe / Animal Love (doc.)

1997 Miłośnik biustów / Der Busenfreund / The Bosom Friend (TV, doc.)

1998 Zabawa bez granic / Spass ohne Grenzen / Fun without Limits (TV, doc.)

1998 Modelki / Models

2001 Upały / Hundstage / Dog Days

2002 Stan narodu / Zur Lage / State of the Nation (doc.)

2003 Jezu, Ty wiesz / Jesus, Du weisst / Jesus, You Know (doc.)

2006 Bracia, weselmy się / Brüder, laßt uns lustig sein / Brothers, Let Us Be Merry (segment in The Mozart Minute)

2007 Import/Export

2012 Paradies: Liebe

Artykuły o filmie

Strona oficjalna

Twórcy

reżyseria Ulrich Seidl
scenariusz Ulrich Seidl
zdjęcia Peter Zeitlinger, Michael Glawogger
montaż Christof Schertenleib
dźwięk Ekkehart Baumung
obsada Hubert Scholz, Ernst Schönmann, Franz Holzschuh, Erich Wögerer, Fritzl Schmied, Gabi Tairi, Christina Yildiz, Franz Dolesch, Gerti Zieger, Peter Kristek, Stefanie Renée Felden
producent Erich Lackner, Hans Selikovsky
produkcja Lotus Film, Österreichisches Filminstitut, ORF (Film/Fernsehabkommen), Filmfonds Wien, Land Niederösterreich, Selikovsky Film
właściciel praw Coproduction Office
źródło kopii Coproduction Office
język niemiecki