English

Obrazy na wystawie

Ulrich Seidl
Pictures at an Exhibition / Bilder einer Ausstellung
Austria 1995 / 45’

Kamera Seidla odkrywa, jak niejednorodną grupą są miłośnicy sztuki. Odwiedzający galerie opowiadają reżyserowi o kolejnych obrazach. W zależności od punktu widzenia patrzącego przekaz płócien zmienia się diametralnie. Przedstawiająca miasto abstrakcja, która w historykach sztuki i kuratorach wzbudza niemalże ekstatyczne doznania ze względu na bogactwo symboli, dla pary emerytów jest strasznym bezsensem z małpami i ptakami, a domorosły krytyk widzi w obrazie metaforę męskiej potencji. Poprzez ten wielogłos Seidl obnaża absurd skazanej na porażkę próby definicji abstrakcji i naigrawa się z przeintelektualizowanych dysput. Zagląda też do domów swoich bohaterów, budując kontrast pomiędzy ich codziennym życiem a oficjalną pozą, co często daje komiczny efekt. Osobnym bohaterem jest wydany na pastwę wzroku widza obraz – zarówno ten wiszący na ścianie w galerii, jak i ten filmowy.

nagrody

Austrian Award for Public Education 1996

Ulrich Seidl

Rocznik 1952. Austriacki reżyser, scenarzysta i producent, laureat wielu festiwali. Na swojej stronie internetowej do listy przymiotników go określających sam dodaje jeszcze kilka: voyeur, mizantrop, cynik, społeczny pornograf, łajdak, prowokator, pesymista, humanista. To jednak bardziej igranie z powszechną opinią na swój temat niż deklaracja autorskiej tożsamości. Od kiedy ponad 30 lat temu zaczął kręcić filmy, nieustannie wzbudza kontrowersje. Główną tego przyczyną zdaje się jego niechęć do określania gatunkowej formuły – reżyser ten nie potrzebuje rozróżnienia na dokument i fikcję, dlatego też jego twórczość bywa nazywana zainscenizowaną rzeczywistością. Ta niejasność konfunduje, czasami irytuje odbiorcę, który lubi przejrzyste kategorie. Twórca najchętniej pracuje z amatorami, realizuje zdjęcia w prawdziwych przestrzeniach. Często kojarzy się go z Fassbinderem, Herzogiem czy Pasolinim. Seidl to stuprocentowe przeciwieństwo fotografa ślubnego – jego obiektyw wyłapuje momenty nieestetyczne, wstydliwe, bolesne. Jednak owo okrutne spojrzenie to tylko pozór. W starannie skomponowanych kadrach filmów Seidla widać głęboko humanistyczne podejście do portretowanej rzeczywistości.

Filmografia

1980 Metr czterdzieści / Einsvierzig / One Forty (doc., short)

1982 Bal / Der Ball / The Prom (short)

1984 Look 84 (short)

1990 Good News: o roznosicielach gazet, martwych psach i innych wiedeńczykach / Good News: Von Kolporteuren, toten Hunden und anderen Wienern / Good News: Newspaper Salesmen, Dead Dogs and Other People from Wienna (doc.)

1992 Spodziewane straty / Mit Verlust ist zu rechnen / Losses to Be Expected (doc.)

1994 Ostatni prawdziwi mężczyźni / Die letzten Männer / The Last Real Men (TV, doc.)

1995 Obrazy na wystawie / Bilder einer Ausstellung / Pictures at an Exhibition (TV, doc.)

1995 Zwierzęca miłość / Tierische Liebe / Animal Love (doc.)

1997 Miłośnik biustów / Der Busenfreund / The Bosom Friend (TV, doc.)

1998 Zabawa bez granic / Spass ohne Grenzen / Fun without Limits (TV, doc.)

1998 Modelki / Models

2001 Upały / Hundstage / Dog Days

2002 Stan narodu / Zur Lage / State of the Nation (doc.)

2003 Jezu, Ty wiesz / Jesus, Du weisst / Jesus, You Know (doc.)

2006 Bracia, weselmy się / Brüder, laßt uns lustig sein / Brothers, Let Us Be Merry (segment in The Mozart Minute)

2007 Import/Export

2012 Paradies: Liebe

Twórcy

reżyseria Ulrich Seidl
scenariusz Ulrich Seidl
zdjęcia Peter Zeitlinger
montaż Walter Andreas Christen
dźwięk Ekkehart Baumung
obsada Erich R. Finsches, Marie Kern, M.C. Kreindl, Hubert Fabian Kulterer, Barbara Paukner, Peter Reiser, René Rupnik
producent Erich Lackner
produkcja Lotus Film
właściciel praw ORF Enterprise
język niemiecki