Udająca mężczyznę dziewczyna próbuje przedostać się na mecz piłkarski, zwycięstwo, w którym zapewni Iranowi udział w Mundialu 2006. Przebranie to konieczność, gdyż kobietom nie wolno wraz z mężczyznami oglądać piłkarskich rozgrywek z trybun. Próba przedostania się na stadion będzie kosztować dziewczynę zatrzymanie przez wojskowych.
W tej prostej historii Jafar Panahi skrywa całe bogactwo kulturowo-politycznych znaczeń wymierzonych w panujący irański reżim i skostniałe społeczne restrykcje. Kontestacja autora Białego balonika ma spokojny i wyważony charakter. Zdecydowanie bardziej od zaangażowanego reportażu woli zdać chłodną, fabularną relację. Panahi skłania do zajrzenia pod powierzchnię opowiadanej historii, która swoje bogactwo ujawnia dopiero, kiedy osadzi się ją w odpowiednim społeczno-politycznym kontekście.
Pokaz filmu jest wyrazem solidarności z Jafarem Panahim oraz Mohammadem Rasoulofem, irańskimi reżyserami represjonowanymi, uwięzionymi, skazanymi na sześć lat więzienia i 20 lat zakazu pracy twórczej.
Berlin IFF 2006 – Silver Bear; Gijon IFF 2006 – Best Actress, Special Prize of the Young Jury; Ljublijana IFF 2006 – Amnesty International Film Award
Urodził się w 1960 roku w Iranie. Jeden z najbardziej utytułowanych reżyserów irańskiej nowej fali. Swoją karierę filmową rozpoczął od asystowania Abbasowi Kiarostiamiemu. Po realizacji kilku dokumentów nakręcił w 1995 roku nagrodzony Złotą Kamerą na festiwalu w Cannes Biały balonik. Później było Lustro – Złoty Lampart na festiwalu w Locarno w 1997 roku i Krąg – Złoty Lew na festiwalu w Wenecji w 2000 roku. W marcu 2010 Panahi z powodu swojego politycznego zaangażowania został aresztowany przez służby irańskiego reżimu. Został wprawdzie w końcu uwolniony, lecz ciąży na nim 20-letni zakaz pracy twórczej.
1988 Yaarali bashlar (short / doc.)
1995 Biały balonik / Badkonake seid / The White Balloon
1997 Lustro / Ayneh / The Mirror
2000 Krąg / Dayereh / The Circle
2006 Na spalonym / Offside
2010 To nie film / In film nist / This Is Not a Film