English

Spadek

Anja Breien
Next of Kin / Arven
Norwegia 1979 / 95’

Anji Breien, „radosnej feministce” – jak o niej mówią – obca jest negacja. Jej bohaterowie nie palą za sobą mostów, nie uciekają od problemów, w procesie dochodzą do świadomości własnych ograniczeń czy emocjonalnych uzależnień. Reżyserka w swoich filmach zadaje im niełatwe ćwiczenia z życia. W Spadku z satyrycznym zacięciem opowiada o rodzinie, nadal podstawowej komórce życia społecznego. Czy emancypującym się do niezależności, współczesnym norweskim kobietom i mężczyznom rodzinne relacje są jeszcze w ogóle potrzebne? Za pośrednictwem zmarłego nagle właściciela przedsiębiorstwa żeglugowego Breien zmusi obcą sobie, rozproszoną rodzinę do współpracy. 54-letni wdowiec, Kai Skag, w swoim testamencie umieszcza klauzulę, że majątek po nim zostanie przekazany bliskim tylko wtedy, gdy zechcą razem poprowadzić jego firmę. W innym wypadku niemała własność zostanie spieniężona i oddana na cele charytatywne, na rzecz walczącego z rakiem stowarzyszenia. Chęć posiadania zmusi krewnych Skaga do trudnej koegzystencji, ujawniającej gorące, ukryte dotąd konflikty, antypatie i sympatie. Feralny spadek zmieni ich życie, obnaży sekrety, wstrząśnie, otworzy na zmianę.

nagrody

Cannes IFF 1979 – Eucumenic Special Mention

Anja Breien

Jedna z najważniejszych przedstawicielek kinematografii norweskiej. Urodziła się w 1940 roku w Oslo, skończyła studia filmowe w paryskim IDHEC. Obok Vibeke Lokkeberg i Laili Mikkelsen współtworzyła feministyczne oblicze Nowej Fali norweskiego kina. Swój pierwszy długi metraż - Gwałt- nakręciła w 1971 roku. Zasłynęła m.in. pokazywanym na festiwalu w Wenecji Polowaniem na czarownice (1981) oraz trylogią: Żony (1975), Żony dziesięć lat później (1985), Żony III (1996), napisaną wspólnie z odtwarzającymi główne role aktorkami jako kobieca odpowiedź na Mężów Johna Cassavetesa. Autorskie kino Anji Breien, często porównywane z twórczością belgijskiej reżyserki Chantal Akerman, czy nowofalowej Francuzki Agnès Vardy, przez swój osobisty charakter wykracza poza kanon modernistycznej awangardy.

Wybrana filmografia

1967 Dorastanie / Vokse opp / Growing Up

1967 Jostedalsrypa (short)

1969 17 maja – film o rytuałach / 17. Mai – En film om ritualer / 17. May – A Film about Rituals (doc., short)

1970 Dni z tysiąca lat / Dager fra 1000 år / Days From A Thousand Years (short)

1971 Gwałt / Voldtekt / Rape

1971 Twarze / Ansikter / Faces (short)

1972 Więzienne mury / Murer rundt fengslet / Walls round the Prison (doc., short)

1973 Bezdomni / Herbergistene / Homeless (doc., short)

1974 Witaj, mój bracie! / Mine søsken, goddag / Hello, My Sibling

1975 Starsi / Gamle / Old (doc., short)

1975 Żony / Hustruer / Wives

1977 Godziny miłości / Den allvarsamma leken / Games of Love and Loneliness

1979 Spadek / Arven / Heritage

1981 Polowanie na czarownice / Forfølgelsen / The Witch Hunt

1984 Papierowy ptak / Papirfuglen / Paper Bird

1985 Żony dziesięć lat później / Hustruer – ti år etter / Wives – Ten Years Later

1989 Góra / Fjellet / Mountain (doc., short)

1990 Złodziej klejnotów / Smykketyven / Twice Upon a Time

1996 Żony III / Hustruer III / Wives III

1997 Solvorn (doc., short)

2001 Zobaczyć łódź kołyszącą się na falach / Å se en båt med seil / To See a Boat in Sail (doc., short)

2005 Bez tytułu / Uten tittel / Untitled (short)

2009 Kontur / Riss / Etching (doc., short)

2009 Jazydzi / Jezidi / Yezidi (doc., short)

Artykuły o filmie

Film w internecie (NFI)

Twórcy

reżyseria Anja Breien
scenariusz Anja Breien, Oddvar Bull Tuhus, Lasse Glomm
zdjęcia Erling Thurmann-Andersen
montaż Henning Carlsen, Christian Hartkopp
dźwięk Thomas Samuelsson
obsada Espen Skjønberg, Anita Bjørk, Ada Kramm, Hæge Juve, Jan Hårstad, Eva Opaker, Jannik Bonnevie, Svein Sturla Hungnes
producent Harald Ohrvik
produkcja Norsk Film A/S
właściciel praw Norsk Filminstitutt
język norweski