en

Media Magica I – Film przed filmem

Media Magica I – Film Before Film / Media Magica I – Was geschah wirklich zwischen den Bildern?
reż. Werner Nekes
RFN 1986 / 83’
napisy: polskie i angielskie

Film przed filmem z 1986 roku otworzył nowy rozdział w filmografii Wernera Nekesa. Nowy, choć ściśle związany z jego fascynacją ruchomym obrazem i awangardowymi poszukiwaniami na polu filmu. To dokument, w którym twórca przedstawia „prehistorię” kina. Od lat 70. bowiem pasją niemieckiego reżysera jest kolekcjonowanie artefaktów związanych z iluzjami optycznymi oraz wszelkich śladów prekinematograficznych działań. W zbiorach Nekesa znajdują się unikalne obiekty, maszyny, zabawki optyczne i literatura im poświęcona.

Zanim inwencja braci Lumière pozwoliła światu cieszyć się magią kina, przez stulecia próbowano uchwycić ruch, a optyczne iluzje stanowiły źródło inspiracji dla wynalazców oraz rozrywki dla użytkowników. Werner Nekes w swoim filmie pokazuje efekty tych poszukiwań, wciągając widzów w niezwykłą podróż w czasie. Od camera obscura do kinematografu, od manierystycznych anamorfoz po złudzenia wynikające z niedoskonałości ludzkiego oka. Film przed filmem to i lekcja historii, i znakomita zabawa dla współczesnego widza. Reżyser, prezentując swoją kolekcję i działanie zgromadzonych w niej obiektów, jednocześnie budzi ciekawość i emocje, które iluzja wywoływała od zawsze

Opracowanie: Marta Miś

nagrody

Figueira da Foz IFF 1986 – Special Award of the International Jury; Chicago IFF 1986 – Gold Plaque for the Best Documentary; Bilbao IFF 1986 – Special Mention

Werner Nekes

niemiecki artysta, od lat 60. XX wieku tworzący eksperymentalne filmy i sztukę wideo, kolekcjoner i wykładowca. Urodził się w 1944 roku w Erfurcie, studiował lingwistykę i psychologię we Freiburgu. W 1964 roku przeniósł się do Bonn i stanął na czele uniwersyteckiego klubu filmowego, przyjaźniąc się z filmowcami i innymi artystami, m.in. z Dore O., jego późniejszą współpracowniczką i partnerką życiową. Sam zaczął malować w 1965, eksperymentując z różnymi technikami i materiałami, zaczął też kręcić filmy najpierw na taśmie 8 mm, potem 16 mm. Jego celem stało się uwolnienie filmu od klasycznej narracji i psychologii, zwrot ku strukturze i pierwotnym filmowym jakościom.

Filmografia:

1965 Tom Doyle i Eva Hesse / Tom Doyle und Eva Hesse / Tom Doyle and Eva Hesse (short)

1966 Falstart / Fehlstart / The False Start (short)

1966 Start / The Start (short)

1966 Przedmiot / Artikel / The Item (short)

1967 Łuk / Bogen / The Bow (short)

1967 Cięcia dla ABABA / Schnitte für ABABA / Cuts for ABABA (short)

1967 cip cip cip / put-putt / chick, chick, chick (short)

1967 jüm-jüm (short, co-dir.)

1967 Seminarium / Das Seminar / The Seminar (doc., co-dir.)

1967 gurtrug nr 1 / gurtrug Nr. 1 / gurtrug no. 1 (short)

1967 gurtrug nr 2 / gurtrug Nr. 2 / gurtrug no. 2 (short)

1967 Bo nikt nie wie o tym / Ach wie gut, daß niemand weiß / Oh, I Am Glad That Nobody Knew (short)

1967 C/iało / K/örper / B/ody (short)

1967 Filmy drapane, kąsane, naświetlane, dziurawione i łatane / Kratz-, Beiß-, Licht-, Loch- und Flickerfilme / Scratch, Bite, Light, Hole and Patch Movies

1967 Operacja / Operation / The Operation (short)

1968 vis-à-vis (short)

1968 Film grupowy / Gruppenfilm / The Group Movie (short)

1968 Zipzibbelip (short)

1968 Mamo, tam stoi mężczyzna / Mama, da steht ein Mann / Mama, There’s a Man Standing There (short)

1968 Walka Tarzana z gorylem / Tarzan’s Kampf mit dem Gorilla / Tarzan’s Fight with the Gorilla (short)

1968 Mucząca krowa / Muhkuh / The Moo-Cow (short)

1968 Kelek

1965–1969 Palimpsest

1969 Mgławica / Nebula

1970 Abbandono (short)

1971 Spacecut

1972 T-WO-MEN

1972 Z Altony / Aus Altona / From Altona (short)

1973 Arbatax (short)

1973 Otomana / Diwan / The Divan

1974 Makimono (short)

1975 Photophthalmia (short)

1976 Amalgamat / Amalgam

1976 Falun (short)

1977 Lagado

1978 Mirador

1978 Bei der Lichtbildnerin (short)

1979 Horly (short)

1979 Hurrycan

1979 Mała noc / Little Night (short)

1980 Peggy i inni lub gdzie są awangardowcy? / Peggy und die anderen oder Wer trägt die Avantgarde? / Peggy and the Others or Who Carries the Avant-Garde? (co-dir.)

1981 Beuys (short, co-dir.)

1980 Uliisses

1982 Nekes (doc., co-dir., short)

1982 Spojrzenie ze zgodnego więzienia / Blick aus dem harmonischen Gefängnis / A Look from the Harmonious Prison (short)

1983–1985 Optyczne abecadło / Optisches ABC / Optical ABC

1985 Johnny Flash

1986 Media Magica I – Film przed filmem / Media Magica I – Was geschah wirklich zwischen den Bildern? / Media Magica I – Film Before Film (doc.)

1988 Archeologia filmu / Vorgeschichte des Films / The Archeology of Film

1992 Mitchell Feigenbaum (short, co-dir.)

1993–1996 Światowy teatr cieni, I–IX / Schattentheater der Welt, I–IX / The Shadow Theatre of the World, I–IX (video, doc.)

1995 Anthony Moore – muzyk / Anthony Moore – Musician (video)

1995 Aus der Meistergilde der Schüttelreimer (video)

1996 Media Magica II – Co się kryje za obrazem / Media Magica II – Durchsehekunst / Media Magica II – Beyond the Image (doc.)

1996 Media Magica III – Ożywione obrazy / Media Magica III – Belebte Bilder / Media Magica III – Pictures Come to Life (doc.)

1996 Media Magica IV – Wielotysięczny seans filmowy / Media Magica IV – Vieltausendschau / Media Magica IV – Multi-Thousand Picture Show (doc.)

1996 Media Magica V – Obraz i przestrzeń / Media Magica V – Bild-Raum / Media Magica V – The Ambiguous Image and Space (doc.)

1996 Media Magica VI – Cudowny bębenek / Media Magica VI – Wundertrommel / Media Magica VI – The Magic Drum (doc.)

1997 Dzień malarza / Der Tag des Malers / The Day of the Painter

2004 Teatr cieni Richarda Bradshawa / Richard Bradshaw’s Shadowtheater / Richard Bradshaw’s Shadow Theatre

2008 Loplop (short)

Opracowanie: Marta Miś

Twórcy

reżyseria Werner Nekes
scenariusz Werner Nekes
zdjęcia Bernd Upnmoor, Christoph Schlingensief, Serge Roman
montaż Astrid Nicklaus
muzyka Anthony Moore
obsada Werner Nekes
producent Werner Nekes
właściciel praw Werner Nekes
język niemiecki
barwa kolor