Pierwsza fabuła Šulíka od sześciu lat, pomyślana jako cygańska wersja Hamleta, w gruncie rzeczy więcej mówi o problemach mniejszości romskiej na Słowacji niż o ponadczasowości dramatu Szekspira. Podziały, hierarchie, zmartwienia, ale też i małe przyjemności życia Romów ze Spiszu obserwujemy oczami czternastoletniego Adama, który właśnie stracił ojca. Jego wuj, lokalny godfather, próbuje go wciągnąć w bandycki światek, ale chłopiec ma inne zmartwienia: stara się przypodobać lokalnej piękności oraz rozwikłać tajemnicę śmierci swojego taty. Przygnębiający obraz biedy w cygańskich osadach Šulík zderza z niezwykłymi, surrealistycznymi scenami, a całość przyprawia szczyptą humoru. Przepis wyśmienity, a efekt smakuje lepiej niż cygański placek.
Karlovy Vary IFF 2011 – Special Prize of the Jury, Don Quijote Award, Label Europa Cinemas Award
Urodził się w 1962 roku w słowackiej Żylinie. Ukończył studia na Wydziale Filmu i Telewizji Wyższej Szkoły Sztuk Dramatycznych w Bratysławie. Jego film Wszystko, co lubię otrzymał nominację do Oscara w kategorii „Najlepszy film nieanglojęzyczny”. Głównym tematem filmów Šulíka jest poszukiwanie własnej tożsamości i przywiązanie do wartości. Reżyser portretuje w głównej mierze słowacką wieś i jej mieszkańców. Czasami w jego dziełach granice między rzeczywistością a imaginacją płynnie się zacierają, jak w głośnym Orbis Pictus lub najnowszym Cyganie. Jest również autorem wielu dokumentów.
1982 Ostatnia wieczerza / Posledná večera / Last Night
1992 Wszystko, co lubię / Všetko čo mám rád / Everything I Like
1995 Ogród / Záhrada / The Garden
2000 Pejzaż / Krajinka / Landscape
2005 Słoneczne miasto / Sluneční stát / The City of the Sun
2011 Cygan / Cigán / Gypsy