Chantal Akerman szybko porzuciła szkołę filmową, by chwytając się różnych prac, zarobić na realizację krótkiego metrażu. Wysadzam moje miasto nazwała po latach „lustrzanym odbiciem Jeanne Dielman...” – i rzeczywiście w każdym z tych rozgrywających się we wnętrzu mieszkania filmów jesteśmy świadkami zajmowania się domem przez kobiety. O ile jednak Jeanne nieustannie porządkuje, o tyle młodziutka bohaterka debiutu Akerman z równym zaangażowaniem robi w kuchni wielki bałagan. Poczucie wolności i bunt przeciw roli kury domowej powoli ustępują tu jednak desperacji i rozpaczy. Chaplinowski z ducha, tragikomiczny Wysadzam moje miasto to eksplozja talentu, film, który burzył patriarchalny porządek i zapoczątkował „kuchenne rewolucje Chantal Akerman”.
(1950-2015) Córka żydowskich emigrantów z Polski, jedna z najwybitniejszych europejskich artystek awangardowych. Ukształtowało ją kino Jeana-Luca Godarda oraz kontakty, jakie nawiązała z undergroundowymi reżyserami nowojorskimi. Swój pełnometrażowy debiut Hôtel Monterey (1973) zrealizowała w Stanach Zjednoczonych, będąc pod dużym wrażeniem dzieł Stana Brakhage’a, Jonasa Mekasa, a zwłaszcza Michaela Snowa. Następnie, już w Europie, kręciła filmy o zacięciu feministycznym, eksperymentujące z formami narracji i zrealizowane w powolnym rytmie długich ujęć.
1972 Hôtel Monterey
1974 Ja, ty, on, ona / Je, tu, il, elle / I, You, He, She,
1978 Spotkania Anny / Les Rendez-vous d’Anna / Meetings with Anna
1983 Un jour Pina a demandé / One Day Pina Asked Me
1989 Histoires d’Amérique / American Stories, Food, Family and Philosophy
1991 Nuit et jour / Night and Day
1996 Kanapa w Nowym Jorku / Un divan a New York / A Couch in New York
2000 Uwięziona / La captive / The Captive
2004 Jutro przeprowadzka / Demain on déménage / Tomorrow We Move
2011 Szaleństwo Almayera / La folie Almayer / Almayer’s Folly