Zwycięzca sekcji Encounters na Berlinale zabiera nas w podróż pociągiem RER B, łączącym północne i południowe przedmieścia Paryża. I słowo „łączyć” jest tu najważniejsze, bo Alice Diop przemieszcza się podmiejską trasą w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób „ja” zamienia się w „my”? I czy w ogóle mieszkańcy tych okolic: pielęgniarki i profesorowie, przybysze z dawnych kolonii i z prowincji, imigranci i rdzenni Francuzi, dzieci i rodzice, ubodzy i zamożni mają jakąś wspólną tożsamość? Czy dzielą wspólną pamięć? Diop wnikliwie portretuje przedmieścia, z uwagą wsłuchuje się w indywidualne historie (reżyserka śmiało wplata w nie własną rodzinną opowieść) i niepostrzeżenie przekuwa prywatne w historyczne, intymne w zbiorowe, a peryferyjne w centralne. Klarowny, precyzyjny dokument jest zarazem prosty i erudycyjny, zanurzony w prywatnych doświadczeniach i w lekturach (m.in. Dublińczyków Jamesa Joyce’a). A wśród filmowych powinowactw można dopatrzyć się choćby Les mains négatives Marguerite Duras, 35 kieliszków rumu Claire Denis, Dagerotypów Agnes Vardy czy obsesyjnie drążących kwestie zbiorowej pamięci filmów dokumentalnych Chantal Akerman.
Urodzona w 1979 roku francuska reżyserka i scenarzystka o senegalskich korzeniach. Absolwentka La Fémis (reżyseria dokumentalna), Sorbony (kolonialna historia Afryki) i Universite d’Evry (socjologia wizualna). W swoich dokumentach czyni widzialnymi marginalizowane grupy i społeczności, wnikliwie portretuje mieszkańców podparyskich przedmieść, obnaża mechanizmy rasowych i klasowych uprzedzeń. Jej dokument My, z przedmieść Paryża (2021) był zwycięzcą sekcji Encounters na Berlinale, a fabularny debiut Saint Omer otrzymał Wielką Nagrodę Jury oraz nagrodę za debiut na festiwalu w Wenecji, był też francuskim kandydatem do Oscara. Alice Diop to pierwsza czarna reżyserka reprezentująca Francję w oscarowym wyścigu.
2011 Śmierć Dantona / La mort de Danton / Danton's Death (doc.)
2016 W stronę czułości / Vers la tendresse / Towards Tenderness
2016 W pogotowiu / La permanence / On Call
2021 My, z przedmieść Paryża / Nous / We (doc.)
2022 Saint Omer