English

15 godzin

Wang Bing
15 Hours
Hongkong 2017 / 949’
Gorzki pieniądz Pani Fang

Najbardziej radykalna wypowiedź twórcza w dorobku Wanga Binga – trwający blisko szesnaście godzin (tytuł odnosi się nie tyle do czasu trwania filmu, ile do długości pracowniczej zmiany), zarejestrowany w zaledwie kilku długich ujęciach dzień w fabryce włókienniczej. Jego rytm wyznaczają hipnotyczne, monotonne dźwięki maszyn do szycia, powtarzające się gesty i ruchy pracowników, ich rozmowy, wreszcie muzyka, która pozwala im przetrwać kolejną dobę bliźniaczo podobną do poprzednich – i tych, które nadejdą. 15 godzin, zrealizowane początkowo jako instalacja galeryjna i pokazywane m.in. na festiwalu documenta, można oglądać jako swoiste uzupełnienie Gorzkiego pieniądza: kolejny głos krytyki chińskiej wersji kapitalizmu, bezlitosnego wobec pracowników pozbawionych prawa do sprzeciwu. To jednak również próba przekroczenia ograniczeń stawianych przez kino, direct cinema w stanie czystym, zaburzające poczucie upływu czasu, immersyjne doświadczenie. To wreszcie rewers Wyjścia robotników z fabryki braci Lumière – nie tylko ze względu na metraż, lecz także fakt, że po zakończonej pracy bohaterowie dokumentu Wanga nie wychodzą z fabryki, lecz udają się do będących jej częścią dormitoriów. W ten sposób stają się – niemal dosłownie – trybami industrialnej maszyny. 

Scena artystyczna: Instalacja w przestrzeni kina Nowe Horyzonty.

Jakub Demiańczuk

Wang Bing

Niezależny chiński reżyser, fotograf, artysta wizualny, jedna z najważniejszych postaci współczesnego kina dokumentalnego. W swoich filmach przygląda się zbiorowości i jednostkom, odsłania to, co na co dzień ukryte przed ludzkim wzrokiem. Laureat licznych nagród na festiwalach w Locarno, Marsylii, Lizbonie. Jego wystawy gościły w największych muzeach świata, m.in. w Centre Pompidou i Muzeum Królowej Zofii w Madrycie. Swoje prace pokazywał również w ramach festiwalu sztuki współczesnej documenta w Kassel. Jego najnowsze filmy Młodość oraz Człowiek w czerni miały premierę na tegorocznym festiwalu w Cannes. 

Filmografia

2002 Tiexi qu / West of the Tracks (doc.)

2007 Fengming - pamiętnik chińskiej kobiety / He Fengming / Fengming, a Chinese Memoir (doc.)

2008 Caiyou riji / Crude Oil (doc.)

2009 Czarne pieniądze / Tong dao / Coal Money (doc.)

2010 Rów / Jiabiangou / The Ditch

2012 Trzy siostry / San zimei / Three Sisters (doc.)

2013 Póki szaleństwo nas nie rozłączy / Feng ai / 'Til Madness Do Us Part i (doc.)

2014 Fu yu zi / Fathers and Sons (doc.)

2016 Ta’ang (doc.)

2016 Gorzki pieniądz / Ku Qian / Bitter Money (doc.)

2017 Pani Fang / Fang Xiu Ying / Mrs. Fang (doc.)

2017 15 godzin / 15 Hours (docs.)

2018 Martwe dusze / Sǐ líng hún / Dead Souls (doc.)

2018 Beauty Lives in Freedom (doc.)

2023 Młodość / Qing Chun (Chun) / Youth (Spring) (doc.)

2023 Człowiek w czerni / Man in Black (doc.)

Twórcy

reżyseria Wang Bing
zdjęcia Wang Bing
dźwięk Emmanuel Soland
właściciel praw Chantal Crousel Gallery
język mandaryński