English

Mara Mattuschka – filmy krótkie

92’

Dziękuję, było miło

It was a pleasure / Danke, es hat mich sehr gefreut
Austria 1987 / 2’

„Ale ja w ogóle mam bardzo cielesny stosunek do świata, taki, który leży poza obszarem językowym” – podkreśla Mattuschka. Dziękuję, było miło składa się z czternastu scen. Na tle niewyraźnego pejzażu Mimi Minus, w pełnym zbliżeniu, rozkłada kąpielowy ręcznik, rozkłada nogi, oblizuje palce i zaczyna się masturbować. Kamera odddala się w siedmiu gwałtownych sekwencjach i Mimi zmniejsza się do rozmiaru kropki. W końcu znika w tle i tylko echo powtarza krzyk jej orgazmu. W ostatniej sekwencji słyszymy głos z offu: „Dziękuję, było miło”.

 

Ewa Szabłowska

reżyseria: Mara Mattuschka
zdjęcia: Mara Mattuschka
obsada: Mimi Minus
produkcja: Hochschule für Angewandte Kunst Wien
źródło kopii: Sixpack
język: niemiecka
barwa: cz.-b.

Płonący pałac

Burning Palace
Austria 2009 / 32’

Scena, marmurowe kolumny, czerwone kotary. „Masz tylko ułamek sekundy na pozę, która ci umożliwi transgresję” – pierwsze wyznanie z filmu brzmi jak prowokacyjna instrukcja. Pięciu protagonistów, performerów z grupy Liquid Loft, tworzy naładowane erotyczną energią żywe obrazy: ciała stają się obiektami, słowa i oddechy – muzyką. Karnawał gestów i idealnie zsynchronizowanych, rozgrzanych ciał rozgrywa się w zamkniętej, teatralnej przestrzeni eklektycznego hotelu o znamiennej nazwie „Płonący pałac”. Najbardziej lynchowski z filmów Mattuschki.

 

Ewa Szabłowska

reżyseria: Mara Mattuschka
scenariusz: Mara Mattuschka, Chris Haring
zdjęcia: Josef Nermuth
montaż: Mara Mattuschka
muzyka: Andreas Berger
obsada: Stephanie Cumming, Alexander Gottfarb, Katharina Meves, Anna Maria Nowak, Luke Baio
produkcja: Wien Kultur, Innovative Film Austria
źródło kopii: Sixpackfilm
język: angielska

SOS kosmitka

SOS Extraterrestia
Austria 1993 / 10’

Mimi Minus jako gigantyczna kosmitka, która niczym Godzilla tratuje ulice Paryża, siejąc grozę, popłoch i zniszczenie. W końcu ogromna Mimi kopuluje z wieżą Eiffla (z zachowaniem reguł bezpiecznego seksu). Absurdalna fabuła, groteskowe kostiumy, melodramatyczna muzyka i miasto jak tekturowa dekoracja tworzą udany pastisz filmu katastroficznego.

Ewa Szabłowska

reżyseria: Mara Mattuschka
zdjęcia: Mara Mattuschka
obsada: Mimi Minus
źródło kopii: Sixpackfilm
język: bez dialogów
barwa: cz.-b.

Uciekające sushi

Running Sushi
Austria 2008 / 28’

Jesteśmy w sushi barze i podglądamy randkującą parę: Steffi i Johnny’ego. Ich rozmowa przeradza się w pełen napięcia spektakl, w którym ciała mówią więcej i zupełnie co innego, niż słowa. Efekt współpracy Mary Mattuschki z choreografem Chrisem Haringiem jest odświeżającą propozycją dla tych, którzy nie przepadają za filmami o tańcu, ale potrafią docenić perfekcyjną choreografię. Obiektywna rzeczywistość pod wpływem języka ciała i gestów powoli przeradza się w groteskowy świat rodem z sennego koszmaru.

 

Ewa Szabłowska

reżyseria: Mara Mattuschka
scenariusz: Mara Mattuschka, Chris Haring
zdjęcia: Josef Nermuth
montaż: Mara Mattuschka
muzyka: Glim
obsada: Stephanie Cumming, Johnny Schoofs
producent: Innovative Film Austria, Wien Kultur
źródło kopii: Sixpackfilm
język: angielski

Upadek Tytanii

Der Untergang der Titania
Austria 1985 / 4’

„To zdarzyło się pewnego słonecznego dnia. «Całkiem ładny ten wąż – pomyślała Tytania. – Jeszcze nie zdarzyła mi się totalna miłość od pierwszego wejrzenia. Mam dopiero osiemnaście lat! Może się jeszcze przydarzy. Tak dla miłości, tak dla szczęścia!»”. Kiedy Tytania leży w kąpieli, zaczynają spływać na nią wydzieliny animowanych męskich postaci, zmieniając kolor wody w wannie. Doskonale niewinnaTytania, nie zwracając na to uwagi, kąpie się dalej.

Ewa Szabłowska

reżyseria: Mara Mattuschka
scenariusz: Mara Mattuschka
zdjęcia: Mara Mattuschka
montaż: Mara Mattuschka
obsada: Mimi Minus
produkcja: Hochschule für Angewandte Kunst Wien
źródło kopii: Sixpack
język: niemiecka
barwa: cz.-b.

Mara Mattuschka

Urodzona w Bułgarii, od 1976 roku mieszkająca w Wiedniu, Mara Mattuschka jest artystką, performerką i jedną z najciekawszych postaci w środowisku austriackiego filmu eksperymentalnego. Po studiach na wydziałach etnologii i lingwistyki, obroniła dyplom z malarstwa i filmu animowanego w klasie eksperymentalnego filmu Marii Lessing, legendy austriackiej animacji. To w studiu Lessing powstały pierwsze „malowane” filmy Mattuschki. To, co namalowane, nadmalowane, narysowane, stanowi istotny aspekt czarno-białych, chropawych filmów. Od połowy lat 80. Mattuschka tworzy niezwykle zmysłowe, materialne, krótkie (16 mm) filmy, rozgrywające się w ekscentrycznych światach, przywodzących na myśl przestrzenie Guya Madina, Davida Lyncha czy Jana Svankmajera. Króluje w nich Mimi Minus, sztuczna postać wymyślona po to, by umożliwić Mattuschce oscylowanie między byciem przed i za kamerą. Ciało Mimi Minus, a od 2003 roku również ciała performerów z Liquid Loft są głównym bohaterem filmów Mattuschki. „Używam ciała zarówno jako instrumentu, jak i jako środka wyrazu – mówi Mattuschka. – Istnieje idea ciała i rzeczywistość ciała, istnieje poczucie ciała. Im bardziej te rzeczy są uświadomione, tym bardziej ciało staje się instrumentem. Dlatego moje kobiece ciało stało się dla mnie najlepszym instrumentem, jaki znam. Z niczym innym nie potrafię się tak dobrze obchodzić. Ciało jest dla mnie pędzlem, ołówkiem i pomysłem”. Ekscentryczne, wizualnie rozpasane filmy Mattuschki są spektaklami, w których reźyserka kreuje i zmienia sytuacje ulotne, ambiwalentne, a jednocześnie pełne poczucia humoru i agresywnej seksualności.

 

Od 2003 roku Mara Mattuschka współpracuje z Chrisem Haringiem, choreografem, tancerzem, pracującym w przeszłości z międzynarodowymi zespołami, między innymi z DV8 Physical Theatre (Londyn), Nikolais/Luis Dance Cie. (USA), man act (Wielka Brytania), Nigelem Charnockiem (Wielka Brytania) oraz z Pilottanz, Willim Dornerem i Tanz*Hotel (Wiedeń). W 2005 roku, wspólnie z Andreasem Bergerem, Thomasem Jelinkiem i Stephanie Cumming artysta założył liquid loft. Jest autorem choreografii do spektakli, które osiągnęły międzynarodowy sukces, m.in. Kind of Heroes (Burgtheater, Wiedeń 5/2005), My Private Bodyshop (Tanzquartier, Wiedeń 10/2005), Running sushi (ImPulsTanz Festival, Wiedeń 6/2006). W 2007 roku wystawione zostały pierwsze dwie części jego cyklu Posing, Posing Project A + B (Tanzquartier, Vienna, Biennale di Venezia). Praca Posing Project B (The Art of Seduction) została nagrodzona Złotym Lwem na Biennale w Wenecji w 2007 roku.