Napadnięty motocyklista, wyzyskiwany górnik, uwikłana w romans z przełożonym pracownica sauny, zadłużony ochroniarz z domu rozpusty. Cztery historie bohaterów walczących z niesprawiedliwością tworzą wielowymiarowy i bogaty portret współczesnych Chin, w których nierówność klasowa to wciąż ogromny problem, najbardziej odczuwany przez tych z dołu drabiny. Zhang-ke Jia bada relację opresji i przemocy, wnikliwie przygląda się naturze ludzkiej w sytuacjach skrajnych. To uniwersalne podejście pozwala emocjonalnie zaangażować się w historię, mimo że jest ona osadzona w obcym kontekście. Fabułę zainspirowały wydarzenia nagłaśniane w ostatnich latach przez prasę, ale Dzieje grzechu są wyraźnie naznaczone wrażliwością reżysera, wymieniającego wśród swoich inspiracji klasyczną operę pekińską, Felliniego i Kinga Hu, mistrza kina wuxia. Mimo wyostrzonego instynktu obserwatora Zhang-ke pozostaje kontemplacyjny, malarski, nie zapomina o pełnej symboli warstwie estetycznej i formalnej.
Anna Tatarska
Cannes IFF 2013 - Best Screenplay; TFCA Award Toronto Film Critics Association Awards 2014 - Best Foreign Language Film
Urodzony w Fenyang (Shanxi) chiński reżyser i scenarzysta zaliczany do tzw. Szóstej Generacji. Studiował malarstwo, ale kino zafascynowało go tak bardzo, że w 1995 roku założył wytwórnię Youth Experimental Film Group i zaczął kręcić filmy wideo. Absolwent Pekińskiej Akademii Filmowej. Jego fabularny debiut Kieszonkowiec okazał się ogromnym sukcesem, a następne filmy (Nieznane rozkosze, 3. NH; Świat, 5. NH) trafiały do programu największych festiwali. Jego Martwa natura wygrała MFF w Wenecji.
1997 Kieszonkowiec / Xiao Wu / Pick Pocket
2000 Platforma / Zhantai / Platform
2002 Nieznane rozkosze / Ren xiao yao / Unknown Pleasures
2004 Świat / Shijie / The World
2006 Martwa natura / Sanxia Haoren / Still Life