Fabularno-dokumentalna hybryda, filmowy esej na temat związku człowieka z wykonywaną przez niego pracą. Surowej rejestracji i autentycznym rozmowom towarzyszą aranżowane, teatralne sceny z aktorami. W świecie, w którym praca staje się najbardziej pożądaną wartością, Côté – wracając do poetyki Wraków i Bestiarium – kontempluje fascynującą monotonię „robotniczych rytuałów”. Świadomy geometrii kadru buduje estetyczny dystans wobec świata przedstawionego. Obrazy hal fabrycznych, warsztatów, taśm produkcyjnych i pracujących maszyn dążą ku abstrakcji, stają się coraz bardziej tajemnicze i niezrozumiałe. Człowiek zajmuje w tej kompozycji swoje miejsce, ale wcale nie uprzywilejowane. Raczej adaptuje się do środowiska, niż je tworzy, choć nie ma tu oskarżenia o dehumanizację, alienację czy eksploatację ludzkiego potencjału. W filmie nie znajdziemy też jasnej odpowiedzi na pytanie: czy jesteśmy niewolnikami pracy, czy dzięki niej budujemy własne poczucie godności. Denis Côté eksperymentuje z najbardziej palącą kwestią współczesnych czasów.
Agnieszka Szeffel
Urodził się w 1973 roku w Nowym Brunszwiku (Kanada). Studiował reżyserię w Collège Ahuntsic w Montrealu. Karierę rozpoczął od realizacji filmów krótkometrażowych, które były zapraszane na międzynarodowe festiwale. Jego pierwszy pełny metraż Les États nordiques został nagrodzony na MFF w Locarno w 2005 roku. Za film Ona chce chaosu otrzymał na tym samym festiwalu nagrodę za reżyserię. Dokumentalne Wraki pokazano na MFF w Cannes. Wraki, Ona chce chaosu, Curling i Bestiarium były prezentowane podczas poprzednich edycji MFF Nowe Horyzonty. Reżyser był naszym gościem i jurorem Międzynarodowego Konkursu Nowe Horyzonty w 2011 roku.
2007 Nos vies privées / Our Private Lives
2008 Ona chce chaosu / Elle veut le chaos / All That She Wants
2009 Wraki / Carcasses (doc.)
2010 Curling
2012 Bestiarium / Bestiaire (doc.)