Idylla komuny na estońskiej wyspie Vormsi. Samotnia w fińskiej puszczy. Trans podczas metalowego koncertu w Norwegii. Anonimowy bohater (w tej roli muzyk-artysta Robert AA Lowe, znany jako Lichens) szuka odosobnienia na antypodach kapitalistycznej Europy. Jego pozbawiona słów podróż jest jak tytułowe zaklęcie, wyzwalające z sideł współczesności. Mężczyzna porzuca teatr życia codziennego – dach nad głową, posthipisowską wspólnotę, której członkowie nie mogą już żyć bez laptopów, i język, który zastępuje rytualnym krzykiem na scenie. Ben Rivers i Ben Russell, dwaj nomadzi filmu eksperymentalnego, w swoim pierwszym pełnometrażowym projekcie sondują możliwość zaistnienia Waldenowskiej utopii w XXI wieku. Między uporczywą ciszą a oczyszczającym hałasem, w długich hipnotyzujących ujęciach (zarejestrowanych na taśmie 16 mm) znaleźli klucz do kondycji dzisiejszego eremity. To fascynujące połączenie dokumentalnej etnografii z kinem wizyjnym, przywodzące na myśl pamiętne dzieło Chrisa Markera Sans soleil.
Mariusz Mikliński
CPH:DOX 2013 – New:Vision Award, Torino Film Festival 2013 - Best Film for Internazionale.doc
Filmowiec i artysta, urodzony w 1972 roku w Somerset w Anglii. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Falmouth – na uczelni skupił się na fotografii i filmach w formacie 8 mm. Przez dekadę prowadził awangardowe kino w Brighton, gdzie w 2006 roku poznał reżysera Bena Russella. W ramach projektu We Can Not Exist in This World Alone wspólnie prezentowali swoje filmy m.in. w Australii i Nowej Zelandii. Jego pełnometrażowy debiut Dwa lata nad morzem w 2011 zdobył nagrodę FIPRESCI w sekcji Horyzonty na MFF w Wenecji, był także prezentowany na MFF Nowe Horyzonty.
2006 This Is My Land (short)
2008 Ah, Liberty! (short)
2009 I Know Where I'm Going (short)
2011 Slow Action (short)
2011 Dwa lata nad morzem / Two Years at Sea
Urodzony w 1976 roku, amerykański twórca filmów eksperymentalnych, kurator, podróżnik i artysta wizualny. Ukończył Wydział Sztuki i Semiotyki na Brown University w Providence, gdzie przez lata prowadził niszowe kino. W 2009 zdobył rozgłos dzięki pełnometrażowemu debiutowi Let Each One Go Where He May, który nakręcił w Surinamie w ramach grantu Fundacji Guggenheima. Interesuje się współczesnymi rytuałami i językiem kina. Prace Russella można było zobaczyć m.in. w MoMA w Nowym Jorku.
2009 Let Each One Go Where He May
2011 Trypps #7 (Badlands) (short)
2011 River Rites (short)
2013 Let Us Persevere in What We Have Resolved Before We Forget (short)