English

Vitalina Varela

Pedro Costa
Portugalia 2019 / 124’
O nieskończoności Wilcox

Pedro Costa poświęca swój nowy, uhonorowany wieloma nagrodami film Vitalinie Vareli, kobiecie, którą poznał podczas kręcenia Konia Forsy (2014) i która wpłynęła na jego życiowe i artystyczne wybory. Reżyser relacjonuje jej historię, a może jedynie daje kinematograficzną ramę nurtowi kobiecej opowieści. Vitalina, mimo że przyleciała do Portugalii z rodzinnych Wysp Zielonego Przylądka, spóźniła się na pogrzeb męża. Teraz postanawia zająć jego dom na obrzeżach Lizbony. Dlaczego tu została? Zdradzona i opuszczona, bierze w posiadanie to, co zawsze powinno do niej należeć – wspólne życie z umarłym. W wypełnionej żałobnikami, rozsypującej się, mrocznej kryjówce mieszka żal o to, że choć ona po kobiecemu czekała, on po męsku nie potrafił czekać. Amerykański krytyk Jonathan Rosenbaum pisał o wzniosłym ołtarzu, jaki Pedro Costa wybudował swojej bohaterce – tak pięknie oświetlonej, tak oszałamiającej, pozwalającej na to, by rozkoszować się jej cichą obecnością. Na jednym z jej ramion przysiadł anioł – szalony ksiądz pokutnik (Ventura), błąkający się wśród malowniczych ruin, na drugim zaś szatan kusiciel – mężczyzna, który rozjaśnia niebo nad jej głową, zrzucając z przeciekającego dachu deski i kamienie, zapowiedź ceny, jaką być może przyjdzie jej zapłacić. Oto kościół, oto msza.

Agnieszka Szeffel

nagrody

MFF w Locarno 2019 - najlepszy film, najlepsza aktorka (Vitalina Varela); FF Mar del Plata 2019 - najlepszy reżyser, najlepszy aktor (Ventura), najlepsze zdjęcia; MFF w Gijón 2019 - najlepszy film, najlepsze zdjęcia

Pedro Costa

Urodził się w Lizbonie w 1959 roku. Porzucił historię na rzecz studiów w Lizbońskiej Szkole Filmowej pod okiem poety i reżysera António Reisa. Jego pełnometrażowy debiut Krew (O Sangue) miał premierę na MFF w Wenecji w 1989 roku. Kolejny film Dom z lawy (Casa de Lava), zrealizowany na wyspie Fogo w archipelagu Wysp Zielonego Przylądka, był pokazywany w Cannes w 1994 roku. Następnie nakręcił m.in. Kości (Ossos), W pokoju Wandy (No Quarto da Vanda), Gdzie spoczywa twój uśmiech? (Où gît votre sourire enfoui?) o twórczości Danièle Huillet i Jeana-Marie Strauba. Wyreżyserował jedną z części nowelowego Centro Histórico pod tytułem Słodki egzorcysta (Sweet Exorcist). Jego prace były prezentowane w galeriach i muzeach na całym świecie. W 2014 roku za Konia Forsę (Cavalo Dinheiro) otrzymał nagrodę dla najlepszego reżysera na MFF w Locarno.

Filmografia

1987 Cartas a Julia (short)

1990 Krew / O Sangue / Blood

1994 Dom z lawy / Casa de Lava / Down to Earth

1997 Kości / Ossos / Bones

2000 W pokoju Wandy / No Quarto da Vanda / In Vanda's Room

2001 Danièle Huillet, Jean-Marie Straub, cinéastes (odcinek Cinéastes, de notre temps, TV serie)

2002 Gdzie spoczywa twój uśmiech? / Onde Jaz o Teu Sorriso? / Où gît votre sourire enfoui? / Where Does Your Hidden Smile Lie?

2003 6 bagatelas (short)

2006 Pochód młodości / Juventude Em Marcha / Colossal Youth

2007 Tarrafal (short in O Estado do Mundo / The State of the World)

2007 Łowcy królików / The Rabbit Hunters (short in Memories, Jeonju Digital Project)

2009 Ne change rien

2010 O Nosso Homem / Our Man (short)

2012 Słodki egzorcysta / Sweet Exorcist / Lamento da Vida Jovem (short in Centro Histórico)

2014 Koń Forsa / Cavalo Dinheiro / Horse Money

2019 Vitalina Varela

Twórcy

reżyseria Pedro Costa
scenariusz Pedro Costa, Vitalina Varela
zdjęcia Leonardo Simões
montaż Vítor Carvalho, João Dias
dźwięk João Gazua, Hugo Leitão
obsada Vitalina Varela, Ventura, Manuel Tavares Almeida, Francisco Brito, Bruno Brito Varela, Marina Alves Domingues
producent Abel Ribeiro Chaves
produkcja Optec Filmes
właściciel praw Pedro Costa
język kreolski, portugalski