English

Saint Omer

Alice Diop
Francja 2022 / 122’
Przejścia Tótem

W jednym z francuskich sądów rusza proces młodej imigrantki oskarżonej o przyczynienie się do śmierci swojej 15-miesięcznej córeczki. Brzmi jak punkt wyjścia dla dramatu sądowego z wyciskającymi łzy wyznaniami oskarżonej i błyskotliwymi ripostami prawników? Nic z tego. W swoim fabularnym debiucie uznana dokumentalistka Alice Diop zręcznie unika gatunkowych klisz, stawiając na długie ujęcia i chwilami szokująco beznamiętne dialogi. Podjęta przez nią gra z oczekiwaniami widza idzie znacznie dalej. Zamiast uspokoić nasze sumienia i doprowadzić do prostego napiętnowania morderczyni, reżyserka – nie usprawiedliwiając bohaterki – stara się przedstawić szersze tło jej czynu. Dzięki temu film Diop jest czymś więcej niż inspirowanym faktami studium jednostkowego przypadku. Saint Omer daje się odczytać jako nowa wersja mitu o Medei, historia alienacji jednostek zawieszonych między dwiema kulturami, a także świadectwo dramatycznych następstw, jakie niosą za sobą toksyczne relacje z bliskimi. Złożoność i głębia filmu Diop nie uszły uwadze jury zeszłorocznego festiwalu w Wenecji, które przyznało mu swoją Wielką Nagrodę.

Piotr Czerkawski

nagrody

  • Nagrody César, Francja 2023 - najlepszy debiut
  • IndieLisboa International Independent FF 2023 - Specjalne Wyróżnienie (Silvestre)
  • MFF w Wenecji 2022 - najlpeszy debiut (Luigi De Laurentiis Award), Edipo Re Award
  • MFF w Ghent 2022 - najlepszy film
  • Prix Jean Vigo 2022
  • Seville European FF 2022 - najlepszy film

Alice Diop

Urodzona w 1979 roku francuska reżyserka i scenarzystka o senegalskich korzeniach. Absolwentka La Fémis (reżyseria dokumentalna), Sorbony (kolonialna historia Afryki) i Universite d’Evry (socjologia wizualna). W swoich dokumentach czyni widzialnymi marginalizowane grupy i społeczności, wnikliwie portretuje mieszkańców podparyskich przedmieść, obnaża mechanizmy rasowych i klasowych uprzedzeń. Jej dokument My, z przedmieść Paryża (2021) był zwycięzcą sekcji Encounters na Berlinale, a fabularny debiut Saint Omer otrzymał Wielką Nagrodę Jury oraz nagrodę za debiut na festiwalu w Wenecji, był też francuskim kandydatem do Oscara. Alice Diop to pierwsza czarna reżyserka reprezentująca Francję w oscarowym wyścigu. 

Wybrana filmografia

2011 Śmierć Dantona / La mort de Danton / Danton's Death (doc.)

2016 W stronę czułości / Vers la tendresse / Towards Tenderness

2016 W pogotowiu / La permanence / On Call

2021 My, z przedmieść Paryża / Nous / We (doc.)

2022 Saint Omer

Twórcy

reżyseria Alice Diop
scenariusz Amrita David, Alice Diop, Zoé Galeron, Marie N'Diaye
zdjęcia Claire Mathon
montaż Amrita David
obsada Kayije Kagame, Guslagie Malanda, Valérie Dréville
producent Toufik Ayadi, Christophe Barral
produkcja Srab Films, Arte France Cinéma, Pictanovo
polski dystrybutor Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
język francuski