Gatunkowa hybryda, film hiszpańskiego artysty wizualnego Carlosa Casasa. Korzystając z rezerwuaru dziecięcych wspomnień, filmowych skojarzeń i religijnych odniesień, reżyser tworzy opowieść o mitycznym słoniu, który odbywa podróż ku śmierci, by spocząć w świętym miejscu, w środku dżungli na Sri Lance. Każdy z trzech rozdziałów przeprowadza widza przez innego rodzaju doświadczenie. Casas oddaje rytm kroków zwierzęcia, a punkt widzenia kamery wielokrotnie przekracza granicę ludzkich przyzwyczajeń percepcyjnych. Kontemplując obraz słonia w zbliżeniach, twórca nieraz wywołuje pytanie: właściwie kto patrzy? To cud powolności, Casas wymyśla przygodowe slow cinema – pisał o Cmentarzysku Cyril Neyrat, programer FIDMarseille (film otrzymał na festiwalu nagrodę dla najlepszego debiutu). Tropiący słonia myśliwi, którzy wprowadzają do opowieści atmosferę niebezpieczeństwa i niepewności, jeden po drugim znikają z ekranu niczym dotknięci klątwą. Ich ignorancja nie pozostanie niezauważona. Tymczasem doprowadzeni do granic percepcji widzowie spędzają długie minuty w całkowitych ciemnościach, wsłuchując się w odgłosy dżungli, albo czegoś co moglibyśmy nią nazwać w naszym porządkującym zjawiska języku.
FIDMarseille 2019 - Marseille Espérance Prize, Meta Cultural Foundation Award
Urodzony w 1974 w Barcelonie, jest filmowcem i artystą wizualnym. Jego twórczość sytuuje się na granicy gatunków i sztuk: dokumentu i fabuły, współczesnych sztuk wizualnych i eksperymentów dźwiękowych. Jego ostatnie trzy filmy były pokazywane i nagradzane na międzynarodowych festiwalach, m.in. w Turynie, Madrycie, Buenos Aires i Mexico City. W 2001 roku rozpoczął realizację filmowej trylogii poświęconej najbardziej ekstremalnym środowiskom naturalnym: w Patagonii, nad Jeziorem Aralskim i na Syberii.
2000 Afterwords (short)
2002-05 Solitude at the End of the World
2003 Rocinha
2004 Aral. Fishing in an Invisible Sea
2008 Hunters since the Beginning of Time
2010 Avalanche
2019 Cmentarzysko / Cemetery