Posępne arcydzieło Larsa von Triera to gnostycka z ducha przypowieść o lęku przed materią: o cielesności, która wodzi na pokuszenie, daje chwilową radość, a potem brutalnie ją odbiera; o naturze, która jest źródłem cierpień i królestwem Szatana. Para bohaterów udaje się do położonej na odludziu chatki, aby ukoić żal po śmierci syna. Ona zmaga się z poczuciem winy, on jest terapeutą i wypróbowuje na niej swojej sztuczki. Ich relacja szybko nabiera sadomasochistycznego charakteru: od brutalnego i kompulsywnego seksu przechodzą do przemocy. Wokół nich rozciąga się las, który żyje swoim własnym tajemniczym i groźnym życiem. Pośród drzew przechadzają się widma, z nieba wali grad żołędzi, zwierzęta rodzą się, pożerają i mówią ludzkim głosem. Za wykreowanie tego owładniętego okrucieństwem świata odpowiadają m.in. specjaliści z polskiej firmy Platige Image. Posługując się komputerami, pracowali nad wyglądem lasu i jego mieszkańców.
Piotr Mirski
Cannes IFF 2009 – Best Actress; Bodil Awards 2010 – Best Film, Best Actor, Best Actress, Best Cinematography; Neuchâtel International Fantasy FF 2009 – Titra Film Award; Nordic Council 2009 – Nordic Council's Film Prize; Robert Festival 2010 – Best Film, Best Director, Best Screenplay, Best Cinematography, Best Editor, Best Sound, Best Special Effects
Urodził się w 1956 roku w Danii. Jest wielkim eksperymentatorem, jeszcze większym prowokatorem i jednym z najważniejszych współczesnych reżyserów. Kręcił przestylizowane i ekspresjonistyczne filmy (Element zbrodni, Europa), po ogłoszeniu manifestu Dogma 95 flirtował z surowym realizmem (Idioci), żonglował gatunkowymi konwencjami (komedia Szef wszystkich szefów, horror Antychryst). Jego ostatnim dziełem jest dwuczęściowa Nimfomanka, będąca autorską wariacją na temat kina pornograficznego.
1984 Element zbrodni / Forbrydelsens Element / The Element of Crime
1991 Europa
1998 Idioci / Idioterne / The Idiots
2009 Antychryst / Antichrist
2011 Melancholia