Akcja rozgrywa się w dwóch cepelinach i na pokrytym błękitną nawierzchnią boisku futbolowym w Boise w stanie Idaho, gdzie Matthew Barney – jeszcze jako uczeń – próbował swoich sił w zawodowym sporcie. Na płycie Bronco Stadium grupa tancerek tworzy geometryczne wzory będące repliką układów winogron. Rozsypuje je młoda kobieta zwana Goodyear, która wraz z hostessami przebywa jednocześnie w obu sterowcach unoszących się nad boiskiem. Kalejdoskopowe kompozycje formują się w konturowe kształty gonad. Akcja rozwija się miarowo w takt spokojnej, nastrojowej muzyki przywodzącej na myśl jazzowe standardy. Pozbawiony dialogów film nawiązuje swoją konwencją do musicali Busby'ego Berkeleya, amerykańskiego choreografa i reżysera. Cremaster 1 odwołuje się do pierwszej androgynicznej fazy płciowego rozwoju człowieka, a zarazem do stanu określanego przez artystę jako „czysta potencja”. Wprawdzie film ten został zrealizowany jako trzeci, to stanowi pierwszą część do serii The Cremaster Cycle.
Amerykański artysta wizualny urodzony w 1967 roku w San Francisco. Obecnie mieszka i pracuje w Nowym Jorku. Studiował na Uniwersytecie Yale w New Haven. Tworzy filmy, performance, rzeźby i instalacje, często zacierając dzielące je granice. Uczestniczył w wielu wystawach (m.in. documenta IX w Kassel, Biennale w Wenecji), a jego sztukę prezentowały tak prestiżowe instytucje jak Guggenheim Museum czy Serpentine Gallery. Jest laureatem licznych nagród artystycznych i filmowych (m.in. Aperto, Hugo Boss Prize).
1994-2002 The Cremaster Cycle
1998 March of the Anal Sadistic Warrior
2004 De Lama Lâmina
2005 Drawing Restraint 9
2014 River of Fundament