Natura w kinie australijskim nie jest tylko barwnym tłem rozgrywających się na ekranie wydarzeń, ale często, jak w filmie Petera Weira Ostatnia fala (1977), staje się głównym bohaterem dramatu, bezlitośnie wpływającym na życie człowieka. Nie inaczej jest w Długim weekendzie zrealizowanym według scenariusza mistrza filmowego dreszczowca, Everetta De Roche. Śledzimy losy skłóconego małżeństwa, Petera i Marcii, którzy postanawiają wyjechać do leśnej głuszy w czasie długiego weekendu. Wymarzony wypoczynek na łonie natury szybko zamienia się w prawdziwe piekło, ludzie bowiem zaczynają być atakowani przez zwierzęta. Co powoduje tak niezwykłą reakcję świata przyrody na obecność intruzów? Odpowiedź tkwi w mrocznej przeszłości bohaterów.
Często granica między filmami głównego nurtu australijskiej nowej fali a kinem ozploitation, czyli nisko budżetowym kinem niezależnym, była bardzo cienka. Wielu reżyserów ambitnego kina zaczynało od ozploitation, nierzadko też w swojej późniejszej karierze posługiwali się tą poetyką. Film Colina Egglestona jest przykładem kina ozploitation z ambicjami. Ten szarpiący nerwy thriller bowiem, z wieloma zaskakującymi scenami przywołującymi na myśl Ptaki Hitchocka, nie jest pozbawiony filozoficznej refleksji na temat przyczyn zła.
Piotr Kletowski
Colling Eggleston
Urodził się w 1932 r. w Melbourne. Zmarł w 2002 r. w Genewie. Po skończeniu szkoły filmowej pracował w telewizji, gdzie realizował popularne policyjne seriale, takie jak Matlock Police (1973-1974) czy Division 4 (1974). Od 1974 r. zaczął realizować filmy ozploitation. Jego największym sukcesem artystycznym był Długi weekend, a komercyjnym - wzorowani na kinie nowej przygody Spielberga i Lucasa Podniebni piraci (1986). Był wykładowcą szkół filmowych.
Wybrana filmografia:
1977 Fantasm Comes Again
1978 Długi weekend / Long Weekend
1986 Cassandra
1986 Podniebni piraci / Sky Pirates
1987 Outback Vampires