Powrót do cyberpunkowej przeszłości – do czasów, kiedy masowo otwierano salony z automatami do gry, świat wirtualny był jeszcze pełen tajemnic, a sztuczna inteligencja wciąż budziła lęk. Supernowoczesny laser przenosi hakera Flynna do wnętrza systemu komputerowego. Bohater bierze w nim udział w pojedynkach na śmierć i życie, stawia czoła złowrogiemu programowi i próbuje powrócić do świata rzeczywistego. A przede wszystkim zwiedza sztuczne raje: trójwymiarowe labirynty danych, zero-jedynkowe twierdze, rozjarzone prądem przestrzenie i wielkie połacie mrocznej pustki. TRON jest także powrotem do przeszłości efektów specjalnych. To jeden z wczesnych przykładów zastosowania na taką skalę animacji komputerowej. Połączono ją tu z wkomponowanymi w sztuczne tła ujęciami żywych aktorów, animacją rysunkową oraz backlit animation, dzięki której stworzono ikoniczne już neonowe stroje bohaterów.
Piotr Mirski
Saturn Award 1983 – Best Costumes
Urodził się w 1951 roku w Nowym Jorku, dorastał w Hazleton, studiował w Bostonie. Jako reżyser zadebiutował animacją Olimpiada zwierząt. Jego następnym – a przy tym najsłynniejszym – dziełem było przełomowe pod względem efektów specjalnych widowisko science fiction TRON. Potem nakręcił komedię Szaleńczy pościg i kolejny film science fiction, Rzekę wichru. Był także producentem zrealizowanej przez Josepha Kosinskiego kontynuacji TRON.
1979 Olimpiada zwierząt / Animalympics
1982 TRON
1987 Szaleńczy pościg / Hot Pursuit
1989 Rzeka wichru / Slipstream