Z nieokrzesanego, topornego Leona i mało interesującej, milczącej Anny reżyser uczynił parę przeżywającą miłość wzniośle niespełnioną, niemal tragiczną.
Sposoby budowania ujęć w Czterech nocach z Anną przypominają filmy Kim Ki-duka, choćby Pusty dom. Elementy scenografii przywodzą na myśl naiwne malarstwo, a krajobraz, gdyby był sfotografowany w czerni i bieli, mógłby służyć za plener filmom Béli Tarra. Skolimowskiemu udaje się scalić te kulturowe tropy z niezwykłą, finezyjną drobiazgowością. Kreowany przez kamerę świat idealnie współgra z nastrojami bohaterów i widzów. Szczegóły - pająk spacerujący po krawacie, szpara w podłodze, ścienny zegar - okazują się jednocześnie najbardziej pojemnymi metaforami, sygnałem od losu, brakującą odpowiedzią. Świat ten trzyma się, reżyser na oczach widzów testuje jego wytrzymałość.
Sebastian Liszka
Jerzy Skolimowski
Urodzony w 1938 roku, absolwent Wydziału Reżyserii PSTFTViT w Łodzi. Uważany za twórcę nowofalowego, jest jednym z najbardziej znanych na Zachodzie polskich reżyserów, zdobywca m.in. Złotego Niedźwiedzia w Berlinie (za film Start, 1978) i Grand Prix Festiwalu w Cannes (za film Wrzask, 1978). Pisze sztuki teatralne, zajmuje się także malarstwem. Cztery noce z Anną nakręcił po 17 latach przerwy.
Filmografia:
1964 Rysopis / Identification Marks: None
1965 Walkower / Walkover
1966 Bariera / Barrier
1967 (1981) Ręce do góry / Hands Up!
1967 Start
1982 Fucha / Moonlighting
1991 Ferdydurke / 30 Door Key
2008 Cztery noce z Anną / Four Nights with Anna