Wkraczanie w dorosłość na wyspie Amami, gdzie wielowiekowa tradycja przenika się ze współczesnością, a natura nadal ma wpływ na życie ludzi. Naomi Kawase na przekór opiniom o typowym japońskim chłodzie opowiada o japońskiej duszy – żywej i gorącej. 16-letni Kaito znajduje w morzu zwłoki mężczyzny, który zginął w niewyjaśnionych okolicznościach. Chłopak podejrzewa o związek z tą sprawą swoją wiecznie nieobecną, rozwiedzioną, próbującą ułożyć sobie życie matkę. Jego przyjaciółka Kyoko, córka miejscowej szamanki i właściciela kafeterii, choć w oczach rodziców wciąż jeszcze „dziecko w dużym ciele” – właśnie staje się kobietą. Wśród rytualnych pieśni i tańców żegna się z nieuleczalnie chorą, stojącą nad grobem matką, upodabnia do własnej babki, zakochuje się i planuje inicjację. Film Kawase to nostalgiczny, smagany wiatrem, surowy w formie hołd złożony kobiecości, pełnemu tajemnic wodnemu żywiołowi. Kobiece dorastanie przypomina u niej radosny skok w morską głębinę bez względu na konsekwencje, męskie – naznaczone jest lękiem.
Agnieszka Szeffel
Urodziła się w 1969 roku w Nara w Japonii. Ukończyła Szkołę Fotografii w Osace i przez cztery następne lata pracowała tam jako wykładowczyni. Za swój debiut fabularny Suzaku otrzymała w 1997 roku nagrodę FIPRESCI na MFF w Rotterdamie oraz Złotą Kamerę na MFF w Cannes, stając się najmłodszą zdobywczynią tego wyróżnienia. Jest także autorką dokumentów, teledysków, pisarką i dziennikarką. Wyreżyserowany przez nią w 2007 roku Las w żałobie, zdobywca Grand Prix na MFF w Cannes, był pokazywany w konkursie podczas 7. NH, a Hanezu w Panoramie 12. NH.
2000 Hotaru / Firefly
2003 Sharasojyu
2007 Las w żałobie / Mogari no mori / The Mourning Forest
2010 Genpin (doc.)
2011 Hanezu / Hanezu no tsuki / Hanezu