Tytułowa austeria – stojąca przy drodze do galicyjskiego miasteczka karczma, którą prowadzi stary Tag – to mała arka Noego. Kiedy wybucha pierwsza wojna światowa, szukają w niej schronienia ludzie uciekający przed wojenną pożogą. Są pośród nich Żydzi, przedstawiciele narodu, któremu wielokrotnie w jego długich dziejach deptała po piętach śmierć. Zgromadzeni w ciemnej izbie, reprezentujący różne światopoglądy, kłócą się, wspominają, tańczą i śpiewają. Promienieją życiem, chociaż nadchodząca noc może być dla nich ostatnia. Słynny film Jerzego Kawalerowicza, będący adaptacją równie słynnej powieści Juliana Stryjkowskiego, stanowi ważny rozdział w kinowej historii polskich Żydów. To przychylny, ale pozbawiony sentymentalizmu portret pewnej szczególnej społeczności: jej zwyczajów, poczucia humoru i rozterek. Portret i epitafium. Na tegorocznych Nowych Horyzontach film będzie można zobaczyć w cyfrowo zrekonstruowanej wersji.
Piotr Mirski
Polish Film Festival 1984 – Golden Lion
Żył w latach 1922-2007. Polski reżyser ormiańskiego pochodzenia. Studiował na krakowskiej ASP, odbył też Kurs Przygotowania Polskiego w Instytucie Filmowym. Jego Faraon, Matka Joanna od Aniołów, Pociąg i Austeria to żelazna klasyka kina polskiego. Pełnił funkcję kierownika artystycznego zespołu filmowego Kadr, był też założycielem i pierwszym prezesem Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Zajmował się też polityką – przez pewien czas był posłem na Sejm.
1959 Pociąg / Night Train
1961 Matka Joanna od Aniołów / Mother Joan of the Angels
1965 Faraon / Pharaoh
1982 Austeria
2001 Quo Vadis