English

Wystawa Avec Plaisir

Avec Plaisir Exhibition
wystawa dla osób w wieku 18+
IP Group / Ambient Room #7: Wokół zasady przyjemności Anna Mlasowsky: Ze środka

Wystawa Avec Plaisir jest poświęcona pograniczom praktyk artystycznych i erotycznej wrażliwości związanej z kulturą BDSM.

Inspiracją dla tego projektu jest postać i twórczość Alaina Robbe-Grilleta, bohatera jednej z filmowych retrospektyw, a filmową kontynuacją sekcja na festiwalu o tym samym tytule.

Rewizja twórczości Robbe-Grilleta jest dla nas okazją do wystawowej refleksji nad artystycznym, a także politycznym miejscem, które erotyczna wrażliwość określana skrótem BDSM zajmuje w pejzażu współczesności. Francuski reżyser interesuje nas zatem jako postać historyczna, uczestnicząca twórczo w przemianach artystycznych, kulturowych i obyczajowych drugiej połowy XX wieku – wolnomyśliciel wpisujący się w bogatą tradycję refleksji sadycznej, rozwijanej przez takich autorów jak Bataille, Klossowski czy Michel Foucault. Jednocześnie widzimy w nim autora, którego twórczość rzuca interesujące światło na teraźniejszość. Szczególną uwagę poświęcamy kwestii erotyki, która dla Robbe-Grilleta była obszarem fantazji, artystycznej kreacji, ale również alegorią dialektyki uległości i dominacji, cierpienia i przyjemności, przemocy i wolności, które definiują kondycję nowoczesnego społeczeństwa nie tylko w sferze seksualnej.

Kontekstem dla wystawy jest przenikanie elementów BDSM do kultury masowej, które obserwujemy w ostatniej dekadzie. Akcesoria i fetysze do niedawna kojarzące się z peryferiami i podziemiami erotycznego uniwersum, wkraczają do świata mody głównego nurtu. Tematykę BDSM eksploatuje kino i literatura popularna, odnosząc przy tym nierzadko spektakularne komercyjne sukcesy – dość wspomnieć powodzenie takich tytułów jak 365 dni czy 50 twarzy Greya. Można powiedzieć, że to klasyczna strategia kapitalizmu, który korumpuje kolejne obszary kontrkultury, starając się – nie bez powodzenia – zawłaszczyć ich energię. Zauważmy jednak, że zainteresowanie kapitalizmu jakimś obszarem jest nieomylnym znakiem, że tkwiący w nim potencjał jest autentyczny; perwersja rynku przejawia się w tym, że najbardziej pragnie utowarowić te dyskursy, które są rzeczywiście wywrotowe.

Gdzie zatem kryje się ów subwersywny wymiar BDSM-owej wrażliwości? W ramach wystawy przyglądamy się analogiom między sztuką a kulturą BDSM, w której ważną rolę odgrywają wyobraźnia, wizualność, performatyka, obiekt, symbol, a więc kategorie i pojęcia fundamentalne również dla praktyk artystycznych. Obie dziedziny łączy także zamiłowanie do eksperymentu i eksplorowania fantazmatów przekraczających granice codzienności. Jednocześnie w dziełach malarskich, obiektach, instalacjach i filmach składających się na wystawę Avec Plaisir szukamy różnorodnych, zwłaszcza kobiecych i queerowych punktów widzenia.

Przede wszystkim zwracamy uwagę na transformacyjny wymiar praktyk BDSM – jeszcze jeden aspekt, które zbliża je do pola sztuki. W obu wypadkach mamy do czynienia z rodzajem safe space – bezpiecznej przestrzeni, która jest obszarem (erotycznej, artystycznej) ekspresji. W tej bezpiecznej przestrzeni jest miejsce na eksperyment, a także na ustanowienie reguł alternatywnych do tych, które obowiązują w życiu codziennym. W porządku społecznym relacje władzy i podległości, dominacji i uprzedmiotowienia, podobnie jak ból i przemoc, zakorzenione są w nierównościach, ufundowane na przymusie, stanowią symptom fundamentalnych problemów toczących wspólnotę. W świecie BDSM mają charakter konsensualny, stają się przedmiotem równorzędnej umowy i co najważniejsze, zostają zamienione w źródło przyjemności. W tym kontekście kultura BDSM jawi się jako unikalny obszar, w którym rozkosz wiąże się nie tylko ze sprawowaniem władzy, lecz również z byciem jej przedmiotem, przyjemność ma zaś charakter wyzwolicielskiej, wywrotowej energii, która paradoksalnie podważa zasadę przemocy w stosunkach między ludźmi. Na wystawie podążamy zatem tropem tej transformacyjnej mocy oraz jej artystycznych, społecznych i politycznych potencjałów. 

kuratorzy: Ewa Szabłowska, Stach Szabłowski
artyści/artystki: Viola Głowacka, Jan Możdżyński, Jack O’Brien, Zofia Pałucha, Jo Pollux, Grupa Sędzia Główny (Aleksandra Kubiak, Karolina Wiktor), Sebastian Winkler, Paweł Ponury Żukowski
scenografia: Fabien Lédé

Galeria BWA Studio

ul. Ruska 46a

21.07-22.10.2023

godziny otwarcia galerii 22-30.07: godz. 12:00-20:00

godziny otwarcia galerii poza festiwalem:
śr.-pt. godz. 14:00-18:00
sob.-nd. godz. 12:00-18:00

Otwarcie

21.07.2023, godz. 20:00

Oprowadzanie

oprowadzanie z artystami: 22.07.2023, godz. 18:00

oprowadzania kuratorskie: 24-27.07.2023, godz. 18:00