W Dwóch na fali przyglądamy się Nowej Fali przez pryzmat burzliwej relacji Jeana-Luca Godarda z François Truffaut. Wycinki prasowe, fragmenty korespondencji, wywiady, sceny z filmów składają się na portret filarów francuskiego kina. Dwóch na fali jednak przede wszystkim rekonstrukcja – próba odtworzenia początku i końca znajomości reżyserów.
Kluczową postacią w tej opowieści okazuje się Jean-Pierre Léaud – który stał się sztandarowym aktorem Nowej Fali już w 1959 roku, kiedy zagrał w 400 batach Truffaut. Występował w filmach obu reżyserów tak często, że zamienił się w żywą legendę. W Dwóch na fali jego miejsce w historii Nowej Fali jest równie akcentowane co miejsce samych reżyserów. Tym bardziej, że to właśnie Léaud znalazł się w centrum sporu o cały ruch i jego ideologiczne znaczenie.
Dwóch na fali to również historia starć z cenzurą i politycznego zaangażowania Godarda i Truffaut. Jest to także przegląd ich sukcesów i porażek, próba wejrzenia w krąg inspiracji i zbadania atmosfery, która towarzyszyła czasom Nowej Fali.
Agnieszka Jakimiak
Pisarz i filmowiec. Nauczył się sztuki filmowej siedząc w pierwszym rzędzie na seansach w Cinematece oraz poprzez montaż. W 1984 stworzyl niezależną firmę producencką Films à Trois, którą prowadzi wraz z Martinem de la Fouchardière. Reżyseruje i produkuje spektakle teatralne, musicale, a także kreci filmy dokumentalne.