English

Wielkie miasto

Satyajit Ray
The Big City / Mahanagar
Indie 1963 / 135’
Świat Apu Samotna żona

To pierwszy film reżysera osadzony we współczesnej scenerii jego rodzinnej Kalkuty. Przedstawiając losy Arati – gospodyni domowej, żony urzędnika bankowego, matki dwojga dzieci – Satyajit Ray portretuje pejzaż społeczny miasta połowy lat 50., czasu ścierania się tradycji i nowoczesności, a przede wszystkim gwałtownych przeobrażeń roli kobiet w społeczeństwie. Arati, stojąc wobec konieczności ratowania rodzinnego budżetu, postanawia iść do pracy. Mąż boi się naruszenia tradycyjnego porządku, ale wie, że wybór ten jest nieunikniony. Jego rodzice postrzegają decyzję synowej jako hańbę. Bohaterka doskonale odnajduje się w pracy, zyskuje pewność siebie i odkrywa własną sprawczość. Tylko dzięki temu w momencie próby będzie potrafiła podjąć niezależne, zgodne z jej sumieniem decyzje. Ray kreśli portret kobiety i jej miasta z subtelnością i wnikliwością. Nasycając film szczegółami codzienności i zawierzając emocjonalne niuanse grze Madhabi Mukherjee, tworzy wielowymiarowy obraz współczesnych wielkomiejskich Indii.

Karolina Kosińska

nagrody

  • MFF w Berlinie 1964 – Srebrny Niedźwiedź
  • Nagroda Bengalskich Dziennikarzy 1963 – najlepszy film indyjski

Satyajit Ray

Jeden z najważniejszych i najwybitniejszych twórców kina indyjskiego, które właśnie dzięki niemu zaistniało w świadomości zachodnich widzów. Urodzony w Kalkucie w 1921 roku w artystycznej bengalskiej rodzinie, najpierw pracował w reklamie oraz jako ilustrator książek. W 1947 roku reaktywował Calcutta Film Society. Trzy lata później, podczas podróży po Europie, miał okazję zobaczyć klasykę światowego kina, co w ogromnym stopniu wpłynęło na jego filmową wrażliwość. Jego pierwszy film z 1955 roku Droga do miasta okazał się sensacją festiwalu w Cannes – debiut był częścią tzw. trylogii Apu, która zalicza się do największych osiągnięć reżysera. Zrealizował ponad 30 filmów, fabularnych i dokumentalnych. Wśród najważniejszych motywów jego twórczości jest wnikliwa obserwacja społeczna, namysł nad przemianami kulturowymi Indii, etyczny wymiar relacji międzyludzkich i życiowych wyborów, trwałych i nietrwałych wartości. Subtelny stylista skupiony na wizualnym szczególe, niestrudzony badacz natury i psychologii człowieka. Zmarł w Kalkucie w 1992 roku. 

Wybrana filmografia

1955 Droga do miasta / Pather Panchali / Pather Panchali

1956 Nieugięty / Aparajito / The Unvanquished

1958 Salon muzyczny / Jalsaghar / The Music Room

1959 Świat Apu / Apu Sansar / The World of Apu

1960 Bogini / Devi / Goddess

1961 Trzy córki / Teen Kanya / Three Daughters

1962 Kanczendzanga / Kanchanjungha / Kanchanjungha

1963 Wielkie miasto / Mahanagar / The Big City

1966 Idol / Nayak / The Hero

1969  Dni i noce w lesie / Aranyer Din Ratri  / Days and Nights in the Forest

1970 Przeciwnik / Pratidwandi / The Adversary

1971 Towarzystwo z ograniczoną odpowiedzialnością / Seemabaddha / Company Limited

1975 Pośrednik / Jana Aranya / The Middleman

Twórcy

reżyseria Satyajit Ray
scenariusz Satyajit Ray
zdjęcia Subrata Mitra
montaż Dulal Dutta
muzyka Satyajit Ray
obsada Madhabi Mukherjee, Anil Chatterjee, Haradhan Bannerjee, Haren Chatterjee, Jaya Bachchan
producent R. D. Bansal
produkcja R. D. Banshal & Co.
właściciel praw RDB Entertainments
język bengalski, angielski
barwa cz.-b.