Twórczość Teresy Kotlarczyk to rzadki w Polsce przypadek kina mocno osadzonego w psychologii. W debiutanckim Zakładzie reżyserka kieruje kamerę na środowisko młodocianych przestępców, dokonując wiwisekcji świata funkcjonującego wewnątrz murów zakładu poprawczego. Pokazuje rządzącą się własnymi regułami „osobną” rzeczywistość, w której rolę demiurga pełni dyrektor placówki – od swoich podopiecznych różniący się tak naprawdę jedynie wiekiem i funkcją. Fabuła filmu jest w części rozwinięciem doświadczeń zgromadzonych przez autorkę podczas realizacji krótkiego dokumentu Piłowanie. Biorąc jednak pod uwagę moment realizacji Zakładu, całkowicie uprawnione wydaje się odczytywanie go jako alegorii obalonego dopiero co systemu.
Gijón IFF 1991 – Best Director Award, Jury Award; Gdynia PFF 1990 – Special Mention
Urodziła się w 1955 roku w Oświęcimiu. Ukończyła Wydział Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Następnie studiowała pod opieką Krzysztofa Kieślowskiego na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jako dokumentalistka zadebiutowała w 1984 roku, a dwa lata później zrealizowała telewizyjną fabułę Kalejdoskop, za którą wyróżniono ją prestiżową nagrodą CIFEJ UNESCO. Kolejny film Zakład obok laurów na festiwalach filmowych przyniósł jej także Nagrodę Fundacji Kultury Polskiej oraz Nagrodę Międzynarodowego Forum Kultury w Szwecji.
1986 Kalejdoskop / Kaleidoscope
1988 Piłowanie / Rosping (doc., short)
1990 Zakład / The Community Home
1996 Odwiedź mnie we śnie / Visit Me in My Dream
2000 Prymas. Trzy lata z tysiąca / The Primate
2007 Regina