Ostatnie dzieło Villeneuve’a – będące adaptacją Podwojenia Joségo Saramago – to interpretacja znanego motywu sobowtóra. Niezdarny nauczyciel historii (Jake Gyllenhaal w podwójnej roli) na drugim planie oglądanego filmu widzi twarz taką samą jak jego. Zafascynowany i przerażony, postanawia ustalić tożsamość aktora i odkrywa, że istnieje ktoś identyczny. Co więcej, nawet ich partnerki wyglądają jak siostry... Kiedy ścieżki mężczyzn wreszcie się przetną, konsekwencji tego zdarzenia nie da się odwrócić. Film Villeneuve’a wychodzi poza formułę klasycznego thrillera, dążąc w kierunku nastrojowego, egzystencjalnego dramatu absurdu. Sposób prowadzenia tematu jest dość kafkowski, a mroczna atmosfera i sceny wizji nasuwają skojarzenia z twórczością Cronenberga. To utwór upajający się własną tajemnicą, o wysmakowanej koncepcji wizualnej, pełen – także seksualnego – napięcia. Oniryczny i nieszukający racjonalnych uzasadnień.
Anna Tatarska
Sitges - Catalonian IFF 2013 - Grand Prize of European Fantasy Film in Silver; Best Editing in Feature Lenght at Canadian Cinema Editors Award (Matthew Hannam); Genie Awards 2014 - Canadia Screen Award (Achievement in Cinematography for Nicolas Bolduc; Achievement in Direction for Denis Villeneuve’ Achievement in Editing for Matthew Hannam; Achievement in Music - Original Score for Danny Bensi and Saunder Jurriaans; Performance by an Actress in a Supporting Role for Sarah Gadon)
Urodzony w 1967 roku w Quebec. Trzykrotnie zdobył Genie Award – najważniejszą kanadyjską nagrodę filmową – dla najlepszego reżysera (za Maelström, Politechnikę i Pogorzelisko). Ten ostatni tytuł przyniósł mu także nominację do Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny i uznanie krytyków na całym świecie. Obecnie pracuje nad kryminalnym thrillerem Sicario.
2000 Maelström
2009 Politechnika / Polytechnique
2010 Pogorzelisko / Incendies
2013 Labirynt / Prisoners
2013 Wróg / Enemy