Kilka dni temu mieliśmy przyjemność chwalić oscarowymi szansami filmów z naszej dystrybucji, ale to nie koniec dobrych wiadomości. Do gry wkraczają kolejne – bardzo bliskie nam – nagrody LUX, ustanowione przez Parlament Europejski. Dwa tytuły z dystrybucji Stowarzyszenia Nowe Horyzonty – Dahomej (premiera 25 października) oraz Milczenie Julie (w kinach na początku przyszłego roku) biorą udział w głosowaniu na Nagrodę Publiczności LUX 2025. Tym razem to Wy macie szansę wybrać faworyta – gorąco zachęcamy do oddawania głosów na dzieła Mati Diop i Leonarda Van Dijla!
Hasło „europejskie wartości” może brzmieć enigmatycznie, ale nagrody LUX to jedna z tych inicjatyw, która ma poprzez kino pokazywać najlepsze przykłady wpisujące się w to hasło. Otwartość, różnorodność, dialog, poszukiwanie tych elementów, które łączą nas jako wspólnota, ale także tych spraw, które do dziś są niezabliźnionymi ranami w relacjach wewnątrz Europy i kładących się cieniem na jej historii (jak choćby pokłosie kolonializmu w Dahomeju). LUX to więc wyróżnienie nie tylko za dokonania artystyczne, ale także za siłę społecznego oddziaływania sztuki. Tym bardziej cieszą nas tegoroczne nominacje i jeszcze bardziej zachęcamy do oddawania głosów na Dahomej i Milczenie Julie (można na oba tytuły).
Głosy można wysyłać do kwietnia 2025 roku. Głosowanie łączy się także z losowaniem atrakcyjnych nagród. To m.in. wycieczka do Parlamentu Europejskiego na ceremonię wręczenia Nagrody Publiczności LUX oraz spotkanie z reżyserami i realizatorami nominowanych filmów.
Nagrodzony Złotym Niedźwiedziem na Berlinale Dahomej to duchologiczny dokument o powrocie zrabowanych skarbów. 26 obiektów opuszcza paryskie Quai Branly, by po ponad stu latach znaleźć się w Królestwie Dahomeju – dzisiejszym Beninie. Dahomej odwraca jednak perspektywę: nie zajmuje się kwestią dekolonizacji zachodnich instytucji, lecz skupia się na tym, co restytucja oznacza dla tych, do których powracają skradzione posągi czy trony. Diop filmuje studencką debatę, oddając głos młodości, która musi wyciągnąć wnioski z własnej historii. Liryczny, a przy tym manifestacyjnie polityczny i otwarty na ambiwalencję Dahomej to lekcja polityki historycznej w najlepszym wydaniu. (autorka opisu: Małgorzata Sadowska)
Wyróżniony w canneńskim Tygodniu Krytyki elektryzujący debiut Leonarda van Dijla. Julie to świetnie zapowiadająca się młoda tenisistka, która swoim talentem przewyższa o głowę koleżanki z akademii. Gdy nagle w kierunku jej trenera padają oskarżenia o zbyt bliski kontakt z zawodniczkami, ułożony świat Julie zaczyna się rozpadać. Dziewczyna coś wie, ale postanawia milczeć… Nie ona pierwsza, nie ostatnia. Milczenie Julie to kino poruszające i precyzyjne, lecz przede wszystkim niezwykle istotne, zadające kluczowe pytania o sens milczenia kobiet w starciu z wyrachowanym oprawcą. Van Dijl pokazuje świat Julie bez emocjonalnego szantażu, z szacunkiem i cierpliwością, chociaż gdzieś w środku buzują szalone emocje. Nie ma tu jednak rakiet roztrzaskanych o kort – jest cicha walka o przetrwanie (opis: Marcin Pieńkowski).