English
zaloguj / zarejestruj

Rafał Syska: Fred Kelemen – przeznaczenie

9/01/17
Fred Kelemen
Najlepsze filmy 2016 według magazynu "Kino" Sprzedaż karnetów na 17. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty od 18 stycznia

O twórczości bohatera nowohoryzontowej retrospektywy, Freda Kelemena, pisze Rafał Syska. Prezentowany tekst jest nieznacznie zmienioną wersją jednego z rozdziałów książki Filmowy neomodernizm (Kraków, Avalon 2014).

"Już pod koniec lat dziewięćdziesiątych XX wieku o Fredzie Kelemenie pisano jako o wielkiej nadziei kina artystycznego. Zachwycano się jego poetyką długich ujęć, metaforyką rozwiązań wizualnych i dyskretną emocjonalność przekazu. O niemieckim twórcy pisała w swym słynnym eseju, The Decay of Cinema, Susan Sontag, krytykując niedostateczną recepcję jego filmów i wzywając w ten sposób do odnowienia kinofilii. Wkrótce w sukurs przyszli jej wpływowi Jonathan Rosenbaum i Jonathan Romney. (...)

Na charakterze twórczości Kelemena silne piętno odcisnęła specyfika rodzinnego miasta, a ściślej mówiąc - świadomość istnienia w niewielkiej odległości od Berlina Zachodniego jego negatywu - stolicy NRD - kojarzonej zwykle z nieustannym lękiem, inwigilacją obywateli, sowiecką okupacją i ekonomicznymi frustracjami. Wprawdzie Kelemen (rocznik 1964) dorastał i studiował w otoczonej przez komunizm enklawie dobrobytu (w notkach biograficznych podkreśla, że studiował: muzykę, malarstwo, teologię, filozofię i dramaturgię, a po upadku muru - również reżyserię na Deutsche Film- und Fernsehakademie Berlin), ale i tak od debiutanckiego Przeznaczenia na przestrzeń swych filmów obierał miasto z drugiej strony zburzonego już muru, opisując degradację, alienację, apatię i biedę posttotalitarnego świata. Czynił to z typowym dla siebie lodowatym naturalizmem, wybierając na obiekty scenograficzne zmurszałe podwórka nieremontowanych kamienic, obskurne bary i pijalnie piwa, zgrzebne wnętrza mieszkań i nierozświetlone latarniami ulice podejrzanych dzielnic. Nie szukał dróg do realizmu, lecz do turpizmu, przepojonego chłodem, monotonią i pasywnością żyjących na marginesie bohaterów."

Rafał Syska: Fred Kelemen – przeznaczenie


czytaj także
Przestrzeń NH Wyniki plebiscytu Złota Dziesiątka Nowohoryzontowiczów 2016 17/01/17
Recenzja Polscy krytycy o "W pionie" Alaina Guiraudie 20/01/17
Przestrzeń NH Złota Dziesiątka Nowohoryzontowiczów 2016 - plebiscyt z nagrodami 28/12/16
Program "Nocturama" Bertranda Bonello w programie 17. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty 23/01/17