Od 5 do 11 listopada zapraszamy do Wrocławia na prezentację współczesnego amerykańskiego indie, nieśmiertelnych filmowych klasyków i największych hitów ostatnich miesięcy. W tym roku American Film Festival trwa siedem dni.
Martin Scorsese jest niekwestionowaną legendą kina. Wyreżyserowane przez niego arcydzieła – m.in. Taksówkarz, Chłopcy z ferajny czy Wilk z Wall Street – stały się kamieniami milowymi w rozwoju światowej kinematografii. Scorsese zgromadził na planie Irlandczyka imponującą obsadę, w rolach głównych pojawią się weterani Hollywoodu: Robert De Niro, Joe Pesci, Al Pacino i Anna Paquin. Scenariusz do filmu przygotował Steven Zaillian (Lista Schindlera, American Gangster, Dziewczyna z tatuażem).
Irlandczyk to osadzona w powojennej Ameryce epicka opowieść widziana oczami weterana II wojny światowej Franka Sheerana (De Niro), oszusta i płatnego mordercy pracującego dla najbardziej osławionych przestępców XX wieku. Rozgrywająca się na przestrzeni kilkudziesięciu lat saga poświęcona jest jednej z największych zagadek kryminalnych w historii Stanów Zjednoczonych – tajemniczemu zaginięciu legendarnego przywódcy związków zawodowych Jimmy’ego Hoffy (Pacino). Widzowie wezmą udział w brutalnej podróży, podczas której zostaną przed nimi odsłonięte kulisy funkcjonowania przestępczego półświatka, wewnętrznych walk o wpływy oraz kryminalnych powiązań ze światem polityki. Irlandczyk w wybranych kinach już od 22 listopada i na Netflix od 27 listopada.
Filmem zamknięcia będzie Historia małżeńska (Marriage Story) w reżyserii nominowanego do Oscara Noaha Baumbacha - przenikliwy, pełen empatii portret rozpadającego się małżeństwa i rodziny, która pragnie pozostać razem. W rolach głównych występują Scarlett Johansson i Adam Driver, na ekranie pojawią się także Laura Dern, Alan Alda czy Ray Liotta.
W programie AFF tradycyjnie znalazły się przeboje pokazywane na światowych festiwalach — m.in.: znakomicie przyjęty na MFF w Toronto Dwóch papieży (The Two Popes) w reżyserii Fernando Meirellesa — opowieść o spotkaniu, które odmieniło oblicze Kościoła katolickiego (w rolach głównych nagrodzony Oscarem Anthony Hopkins jako Benedykt XVI i wyróżniony w Cannes Jonathan Pryce jako kardynał Bergoglio, przyszły papież Franciszek), Le Mans ’66 (Ford v Ferrari) Jamesa Mangolda - historia pionierskiego konstruktora samochodów, Carolla Shelby’ego (laureat Oscara Matt Damon) i kierowcy wyścigowego, Kena Milesa (również wyróżniony Oscarem Christian Bale), Na noże (Knives Out) - kryminał Riana Johnsona w gwiazdorskiej obsadzie (m.in.: Daniel Craig, Chris Evans, Jamie Lee Curtis, Toni Collette i Ana de Armas), Judy Ruperta Goolda, z Renée Zellweger jako legendarną Judy Garland, poruszający dramat Destina Daniela Crettona Tylko sprawiedliwość (Just Mercy), z Michaelem B. Jordanem, Jamiem Foxxem i Brie Larson w rolach głównych, Seberg Benedicta Andrewsa, gdzie Kristen Stewart wciela się w postać aktorki i aktywistki, Jean Seberg, a także Sztuka samoobrony (Art of Self-Defense) Riley’a Stearnsa - czarna, przewrotna komedia o przemocy i aktorskie tour de force Jesse’go Eisenberga. W programie znalazły się również dwie opowieści o słynnym prezenterze telewizyjnym Fredzie Rogersie: fabularny Cóż za piękny dzień (A Beautiful Day in the Neighborhood) w reż. Marielle Heller i dokumentalny W odwiedzinach u pana Rogersa (Won’t You Be My Neighbor?) w reżyserii Morgana Neville’a. Specjalnym wydarzeniem festiwalu będzie pokaz Drugiej strony wiatru (Other Side of the Wind) - niedokończonego dzieła Orsona Wellesa, które po latach doczekało się realizacji.
Mroczne The Lighthouse Roberta Eggersa z Robertem Pattinsonem i Willemem Dafoe w głównych (i jedynych) rolach, piękne Waves Treya Edwardsa Shultsa, poruszający Honey Boy Almy Har’el na podstawie autobiograficznego scenariusza Shii LaBeoufa - w tym roku kino amerykańskie obrodziło w hity. Wszystkie zostaną wyświetlone jako najlepsze z najlepszych: w sekcji Highlights.
W programie festiwalu znalazło się też Ukryte życie (A Hidden Life) Terrence'a Malicka. To historia austriackiego katolika Franza Jägerstättera, który otwarcie odmawia przyłączenia się do nazistów w czasie II wojny światowej. Za swoje przekonania zostaje uwięziony, a jego wiara i oddanie Bogu – poddane najtrudniejszej próbie. Terrence Malick nakręcił głęboki, kontemplacyjny film ze znakomitymi zdjęciami. Recenzent „Evening Standard” określił Ukryte życie dziełem wybitnym, a David Ehrlich z „Indiewire” pisał o wzbudzanych przez Malicka uczuciach zadumy i zachwytu.
W tym roku AFF będzie gościć aż 30 przedstawicielek i przedstawicieli świata filmu ze Stanów Zjednoczonych. Wśród nich znajdą się Mark Webber, aktor i reżyser, oraz Jan Van Hoy, producent filmowy, którzy odbiorą we Wrocławiu Indie Star Award — nagrodę honorującą wybitnych twórców niezależnego kina amerykańskiego.
Po raz kolejny odbędzie się także wydarzenie branżowe US in Progress. W ramach projektu polskie firmy postprodukcyjne pomagają ukończyć niezależne filmy amerykańskie, a producenci mają okazję poznać polskie uwarunkowania koprodukcyjne oraz spotykać potencjalnych partnerów wśród polskiej branży filmowej.
W tym roku w konkursie Spectrum startuje aż 15 filmów z różnych zakątków amerykańskiego indie, które z sukcesami prezentowane jest na najważniejszych festiwalach i w sekcjach kina niezależnego — od Sundance, przez Un Certain Regard w Cannes, aż po SXSW w Teksasie. Wszystkie filmy z sekcji łączy idea kina niezależnego, ale każdy wciela ją w inny sposób, dzięki czemu konkurs jest niezwykle różnorodny — tematycznie i estetycznie. W ramach Spectrum będzie można zobaczyć między innymi Light From Light Paula Harrilla, To the Stars Marthy Stephens, Saint Frances Alexa Thompsona czy Mickey and the Bear Annabelle Attanasio.
W tym roku przypadają okrągłe rocznice premier filmów, które wyjątkowo mocno wpisały się w historię i tę jej część, którą dziś nazwalibyśmy „kultową”. Rób, co należy Spike’a Lee, brawurowy manifest afroamerykańskiego kina, Swobodny jeździec, czyli kontestacyjny klasyk Dennisa Hoppera, Oczy szeroko zamknięte, ostatni film mistrza Stanleya Kubricka, Czas Apokalipsy, monumentalne dzieło Francisa Forda Coppoli i oryginalny Łowca androidów Ridleya Scotta - to wszystko znajdziecie w programie 10. AFF.
Znakiem rozpoznawczym festiwalu są sekcje dokumentalne, do której trafiają filmy odkrywające kolejne oblicza Stanów Zjednoczonych. W tym roku zaprezentujemy m. in. Waldo na trawce, opowieść o medycznej marihuanie, I Want My MTV, origin story najpopularniejszej stacji muzycznej na świecie czy Jestem człowiekiem, portret osób, które zdecydowały podłączyć swój mózg do komputera.