Najstarszy festiwal świata nie osiada na laurach i wciąż potrafi – pozytywnie! – zaskoczyć. Dowód w sprawie: Nagroda Specjalna Jury dla filmu April, która trafiła w ręce Dei Kulumbegashvili podczas sobotniej gali wieńczącej 81. MFF w Wenecji. Jak zaznacza Marcin Pieńkowski, dyrektor festiwalu mBank Nowe Horyzonty, to „kino konceptualne – niewygodne, radykalne, zaskakujące”. Mamy przyjemność ogłosić, że dzieło gruzińskiej reżyserki będzie dystrybuowane w Polsce dzięki Stowarzyszeniu Nowe Horyzonty.
„Dea Kulumbegashvili potwierdza, że jest jednym z najważniejszych głosów współczesnego kina. W April wdziera się do ciała i umysłu osoby dokonującej aborcji. April to nie tylko zaangażowane kino społeczne – to fenomenalnie nakręcony body horror” – podkreśla Marcin Pieńkowski. Nowohoryzontowicze mieli już okazję poznać twórczość Kulumbegashvili – w 2021 roku prezentowaliśmy wyreżyserowany przez nią Początek (dostępny online na NH VOD), który znalazł się także m.in. w oficjalnej selekcji festiwalu w Cannes, zdobył cztery nagrody na MFF w San Sebastián (w tym dla najlepszego filmu) i był gruzińskim kandydatem do Oscara.
Nagroda dla April to jednak nie koniec dobrych wiadomości z Wenecji. Aż trzy nagrody zdobyło Familiar Touch, ubiegłoroczny laureat branżowego projektu US in Progress, organizowanego w ramach wrocławskiego American Film Festival. Dzieło w reżyserii Sarah Friedland zostało wyróżnione jako najlepszy debiut (Lew Przyszłości), zaś w ręce samej reżyserki oraz aktorki Kathleen Chalfant trafiły nagrody w sekcji Orizzonti.
Weneckiego Złotego Lwa zdobył w tym roku Pedro Almodóvar za film W pokoju obok.
Gratulujemy wszystkim nagrodzonym!