Z wielką radością obserwujemy, jak podczas seansów filmów Nagisy Ōshimy sale kinowe zapełniają się do ostatniego siedzenia. Sami, na czele z Marcinem Pieńkowskim, jesteśmy fanami japońskiego reżysera, ale jest nas więcej! Dziś polecamy podkast Azja Kręci, nagrywany przez ekipę festiwalu Pięć Smaków, we współpracy z którą powstała retrospektywa Ōshimy podczas Nowych Horyzontów.
Zapraszamy do odsłuchania materiału – o kinie legendarnego kontestatora opowiadają Marcin Krasnowolski i Łukasz Mańkowski, ze szczególną uwagą traktując temat miejskiej przestrzeni – gęstego od tematów i kontekstów Tokio. Wraz z nimi będziemy zerkać w lata 60. – dekadę krwawych protestów nazywaną często „sezonem polityki”, podczas której przepełniona od happeningów, performansów i demonstracji stolica Japonii staje się żywą sceną dla powojennych drgań.
Tokio w oczach Ōshimy to Tokio to przestrzeń batalii – nasączone wrogością i nieufnością; to miasto zatłoczone, ciasne, klaustrofobiczne, i oblepiające; i wreszcie, to miasto przekrętów i wymuszeń, z którymi mierzą się młodzi – ulubieni bohaterowie nowofalowych historii Ōshimy.
W podkaście Łukasz i Marcin skupiają się na tle historycznym i omawiają szerzej trzy filmy z rozległego dorobku Nagisy Ōshimy. Rozmawiają także o nowofalowym manifeście – Nagiej młodości, która wprost rozliczała się z niespokojną atmosferą początku lat 60. i starają się odszyfrować znaczenia Dziennika złodzieja z Shinjuku, performatywnym musicalu rejestrującym żywe kontrkulturowe tło miasta.