English

Peryferia w centrum. Retrospektywa Alice Diop podczas 23. Nowych Horyzontów

14/03/23
„Brainwashed” w kinach od 17 marca. Sprawdź, gdzie gramy Rozpoczął się nabór na Polish Days 2023

Alice Diop we wrześniu ubiegłego roku wyjechała z festiwalu w Wenecji z dwiema nagrodami, a jej fabularny debiut, Saint Omer był francuskim kandydatem do Oscara. Ale talent Diop nie objawił się nagle – swoją karierę, jako dokumentalistka, budowała konsekwentnie przez kilkanaście lat. Dziś mamy przyjemność ogłosić, że Alice Diop będzie bohaterką drugiej z retrospektyw w ramach 23. Nowych Horyzontów (20-30 lipca).

Wychowana na przedmieściach Paryża córka senegalskich imigrantów jest pierwszą czarnoskórą reżyserką reprezentującą Francję w rywalizacji o Oscara. Jej Saint Omer pokażemy w lipcu premierowo w Polsce, a następnie – jako Stowarzyszenie Nowe Horyzonty – wprowadzimy do polskich kin. Oprócz Saint Omer, w programie nowohoryzontowej retrospektywy znajdzie się pięć dokumentów autorstwa francuskiej reżyserki.

Od obserwacji do opowieści

Choć Saint Omer jest w karierze Diop krokiem od dokumentu do fabuły, to w sercu jej kino pozostaje takie samo: osobiste, często autobiograficzne, cierpliwe i nieustępliwe w docieraniu do prawdy, do esencji zdarzeń, którym świadkuje. Jej fabularny debiut zakorzeniony jest w mocnym, własnym doświadczeniu: Diop nie tylko sięga tu po prawdziwą historię, ale powraca do procesu, w którym uczestniczyła, jako obserwatorka, który ją zaangażował, a który pozwala dostrzec w indywidualnej historii problemy strukturalne; dużo głębsze niż jednostkowy desperacki akt. Podobnie rzecz się miała z We, zwycięzcą sekcji Encounters na Berlinale: to film o doskonale jej znanych przedmieściach (tu się wychowała), gdzie kamera porusza się wzdłuż trasy pociągu RER B, kursującego przez podparyskie peryferie.

Diop chętnie przekracza gatunkowe granice, wybiera różnorodność – na jej filmowe „my” (społeczeństwo, wspólnota, ludzie marginalizowani, wykluczeni) składają się różne elementy. Wcześniejsze La Permanence czy La Mort de Danton to już „czyste” dokumenty, niezmiennie jednak eksplorujące – doskonale jej znane – życie imigrantów, uchodźców, mieszkańców przedmieść. Diop wprowadza do francuskiego kina czarne ciała, czarne głosy i perspektywę peryferii, dowodząc że marginesy są nie tylko produktem centrum, ale także powoli, nieuchronnie zmieniają i jego kształt.

Kuratorką wrocławskiej retrospektywy twórczości Alice Diop jest Małgorzata Sadowska.

Lista filmów

  • La Mort de Danton (Danton’s Death), Francja 2011
  • La Permanence (On Call), Francja 2016
  • Vers la tendresse (Towards Tenderness), Francja 2016
  • RER B, Francja 2017
  • Nous (We), Francja 2021
  • Saint Omer, Francja 2022

W ramach tegorocznych Nowych Horyzontów zapraszamy także m.in. na retrospektywę twórczości Satyajita Raya.

Partnerem retrospektywy Alice Diop jest Instytut Francuski w Warszawie.

Część stacjonarna 23. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Nowe Horyzonty odbędzie się w dniach 20-30 lipca 2023, część online będzie trwać o tydzień dłużej – do 6 sierpnia. Na stacjonarne pokazy zapraszamy do Kina Nowe Horyzonty oraz Dolnośląskiego Centrum Filmowego. Trwa sprzedaż karnetów na wydarzenie. Sprzedaż akredytacji dziennikarskich i branżowych rozpocznie się 9 maja.

Kup karnet


czytaj także
Dystrybucja Kobieta? To kolejny rekwizyt. „Brainwashed” w kinach 17/03/23
Branża Rozpoczyna się nabór na Studio Nowe Horyzonty+. Zgłoś się! 9/03/23
Program Ciche miejsce. Retrospektywa Satyajita Raya podczas 23. Nowych Horyzontów 8/03/23
Dystrybucja Nominowana do Oscara „Cicha dziewczyna” w dystrybucji Nowych Horyzontów 7/03/23

Newsletter

OK