Film pokazujący kulisy powstania arcydzieł kina - Zwierciadła i Stalkera - to wielka gratka dla miłośników Andrieja Tarkowskiego, sztuki operatorskiej i fenomenu rosyjskości. Dzięki niepublikowanym materiałom i dziesiątkom wywiadów Igor Majboroda dociera do nieznanych faktów i pokazuje Tarkowskiego z nieoczekiwanej strony. Film nie jest bynajmniej (tylko?) próbą demitologizacji uwielbianego geniusza, ale i tak pokazuje go jako człowieka, ze wszystkimi jego słabostkami. Jednak głównym celem Majborody jest przywrócenie do świadomości kinomanów postaci genialnego operatora, Georgija Rerberga, pochodzącego z rodziny o korzeniach artystycznych, spokrewnionego z wiolonczelistą Rostropowiczem (patrz: Elegia życia Sokurowa) i uwielbianego przez dyrygenta Mrawińskiego. Odtworzenie starcia dwóch wielkich osobowości i wizji artystycznych, do jakiego doszło na planie Stalkera, pozwoliło Majborodzie wniknąć w samą istotę tworzenia. Reżyser delikatnie przepytuje świadków (m.in. Michałkowa, Wójcika, Nykvista), niespiesznie krąży wokół zdarzeń i relacji, powraca, przypomina i powtarza. Odwrotna strona Stalkera to lekcja wielkiego kina i pasjonująca, niemal śledcza rekonstrukcja przeszłości.
Jan Topolski
Igor Majboroda
Urodził się w 1959 r. w Kijowie. Studiował elektronikę, a potem reżyserię w Państwowym Instytucie Sztuk Teatralnych. Następnie przeniósł się do Rosji, gdzie uczęszczał na kursy produkcji w Goskino i scenopisarstwa na WGIK. W latach 70. i wczesnych 80. poszukiwał nowych środków ekspresji, co zaowocowało formą wideoteatrów; pracował także w telewizji. W 2000 r. napisał scenariusz Wiary, nadziei i krwi. Rerberg i Tarkowski... jest jego debiutem reżyserskim, pomyślanym jako część sześciogodzinnej opowieści o życiu i losie Georgija Rerberga.
Filmografia:
2008 Rerberg i Tarkowski. Odwrotna strona Stalkera / Rerberg i Tarkovsky. Obratnaya storona Stalkera / Rerberg and Tarkovsky. The Reverse Side of Stalker (dok.)